Klik venligst
danskerederier.gif

Flere skibe sejler syd om Afrika

Flere skibe sejler syd om Afrika

Fredag 4. marts 2016 kl: 10:48


Siden oktober 2015 har 115 skibe indsat mellem Asien og USA’s østkyst samt mellem Asien og Nordeuropa valgt at sejle syd om Afrika i stedet for gennem Suez- og Panamakanalerne. Ud af de 115 skibe sejlede tre mellem Asien og Nordeuropa, resten skulle til USA’s østkyst. Det er dog ikke noget alvorligt slag for Suezkanalen, mener SeaIntel Maritime Analysis.

Det vil først være kritisk for Suezkanalen, hvis flere gør det samme. De skibe, der indtil nu har valgt at sejle syd om Afrika, har gjort det uden at øge transittiden ved at sætte farten op. Det at sætte farten op er dog ikke en mulighed for mange skibe. De helt store containerskibe kan for eksempel ikke sejle hurtigere end 21-22 knob.

Hvis flere skibe skal sejle syd om Afrika, vil det derfor øge transittiden, og mange rederier ville derfor være nødt til at indsætte et ekstra skib på hver service for at overholde de ugentlige intervaller. Måske vil man se rederier tilbyde hurtige ”business class”-services via Suezkanalen og ”økonomiklasse” syd om Afrika, mener SeaIntel.

SeaIntel’s analyse viser, at ud af de 19 eksisterende Asien-Nordeuropa services vil 12 kunne sejle syd om Afrika, hvis der bliver tilføjet 3,5 dage på transittiden. De mulige besparelser varierer fra service til service, men ligger mellem 7,3 og 19,4 millioner dollar årligt sammenlignet med de nuværende omkostninger ved at sejle gennem Suezkanalen.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Grønland vil forbyde heavy fuelolie i Arktis
- Standarder afgørende for konkurrenceevne
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Tankskib på grund ved Aabenraa
- Containerskib sejler på brugt madolie
- CEO Jens Holger Nielsen forlader Samskip
- Trump optrapper handelskrig med Kina
- DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul
- Forrygende marked for LNG-tankskibe
- Maersk ændrer bunkertillæg
- Unifeeder øger på UK - Østersøen
- CMA CGM har rundet fyrre år


Dagens mest læste

- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Stena Vinga indsat i driften
- Tankskib på grund ved Aabenraa
- Kieler-kanalen udbygges for milliarder
- Containerskib sejler på brugt madolie


Ugens mest læste

- Skadet trawler bugseres til Frederikshavn
- Mikkel Beha har lagt kursen nordover
- Den hidtil største propeller lastet i Hamborg
- Det var ikke lige meningen ..
- Venta Maersk klarede Sannikovstrædet
- Hjælpeløst fragtskib slæbt i havn i Sverige
- Voldsom brand på superyacht
- Færgefart til Christiansø sendt i udbud
- US Navy overgiver base til orkanen Florence
- Stolt og Deltech ansvarlig i Flaminia brand
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst