Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Flere skibe sejler syd om Afrika

Flere skibe sejler syd om Afrika

Fredag 4. marts 2016 kl: 10:48


Siden oktober 2015 har 115 skibe indsat mellem Asien og USA’s østkyst samt mellem Asien og Nordeuropa valgt at sejle syd om Afrika i stedet for gennem Suez- og Panamakanalerne. Ud af de 115 skibe sejlede tre mellem Asien og Nordeuropa, resten skulle til USA’s østkyst. Det er dog ikke noget alvorligt slag for Suezkanalen, mener SeaIntel Maritime Analysis.

Det vil først være kritisk for Suezkanalen, hvis flere gør det samme. De skibe, der indtil nu har valgt at sejle syd om Afrika, har gjort det uden at øge transittiden ved at sætte farten op. Det at sætte farten op er dog ikke en mulighed for mange skibe. De helt store containerskibe kan for eksempel ikke sejle hurtigere end 21-22 knob.

Hvis flere skibe skal sejle syd om Afrika, vil det derfor øge transittiden, og mange rederier ville derfor være nødt til at indsætte et ekstra skib på hver service for at overholde de ugentlige intervaller. Måske vil man se rederier tilbyde hurtige ”business class”-services via Suezkanalen og ”økonomiklasse” syd om Afrika, mener SeaIntel.

SeaIntel’s analyse viser, at ud af de 19 eksisterende Asien-Nordeuropa services vil 12 kunne sejle syd om Afrika, hvis der bliver tilføjet 3,5 dage på transittiden. De mulige besparelser varierer fra service til service, men ligger mellem 7,3 og 19,4 millioner dollar årligt sammenlignet med de nuværende omkostninger ved at sejle gennem Suezkanalen.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst