Ny usikkerhed om Samsø Express
Et tilsagn om statsstøtte er afgørende for Samsø Expressens fremtid som en pendler-rute til Aarhus. Men statsstøtten forudsætter en kapitalforhøjelse fra aktionærerne, og nu er der opstået tvivl om, hvorvidt den skal være på plads inden deadline 30. januar.
Venstre og de konservative i kommunalbestyrelsen på Samsø har stillet en række krav for at ville støtte en ansøgning om statsstøtte til Samsø Aarhus Expressen. Et af kravene er, at der skal foreligge “dokumentation for afvikling af / aftaler om selskabets samlede gæld”.
Kommunalbestyrelsesmedlem Henrik Kjær (V) vil ikke svare entydigt på, om kravet betyder, at der senest 30. januar skal foreligge en garanti for kapitalforhøjelsen fra aktionærerne for at Venstre vil støtte op om ansøgningen. Det vil ifølge Maritime Danmarks kilder i givet fald ikke kunne nås.
“Det vigtigste for mig er, at kommunen som projektejer i forhold til ansøgningen til staten ikke kommer til at stå med en økonomisk risiko,” siger Henrik Kjær til Maritime Danmark.
For bestyrelsen bag Samsø Expressen vil det være meget lettere at hente den nødvendige kapital hos aktionærerne, hvis indbetalingen sker som en nødvendig forudsætning for at få udløst et bevilget statstilskud.
Statstilskuddet er nemlig afgørende for, at selve formålet med ruten; at gøre det lettere at pendle mellem Aarhus og Samsø, kan fastholdes.
“Det er svært at drive kollektiv trafik i vandkantsdanmark uden tilskud,” konstaterer en af initiativtagerne til ruten, Hans Christian Hesseldal, overfor Maritime Danmark.
Bestyrelsen skal rejse 1,5 mio. kr. i ny kapital fra aktionærerne og har, hvis det falder på plads, tilsagn om et banklån på 850.000. Kapital, der er nødvendig for at kunne indfri gæld og dermed være kvalitficeret til statstilskud.
Redaktionen