Taiwan-rederi i dybe problemer
Det delvist statsejede taiwanesiske containerrederi, Yang Ming, bevæger sig på randen af konkurs med blodrøde tal på bundlinjen og branche-rekord i gældsætning, skriver Drewry Financial Research i sin seneste rapport.
“Yang Mings høje gæld er en kilde til stor bekymring hos os på grund af den øgede finansielle risiko. Selv hvis fragtraterne fortsat stiger, vil gældsbyrden uden en restrukturering være et rødt flag og et klart salgs-signal for os”, hedder det i Drewry´s rapport.
Gælden opgøres af Drewry til at udgøre 437% af egenkapitalen. Det er rekord for branchen og næsten fem gange højere end Yang Mings nærmeste regionale konkurrent, Evergreen.
Yang Ming opererer en flåde på 101 skibe med en kapacitet på 580.000 TEU, hvilket ifølge analysebureauet Alphaliner placerer dem som verdens niende største operatør med en global markedsandel på 2,8 pct.
Den taiwanesiske stat ejer 33 pct. af Yang Ming, hvilket ifølge Drewry gør en fusion med det privatejede taiwanesiske Evergreen for usandsynlig. I stedet peger rapporten på, at det bliver nødvendigt for Taiwan-regeringen at understøtte Yang Ming økonomisk.
Yang Ming er i dag en del af af CKYE øst-vest alliancen, men vil i april indgå i den nye “The Alliance”, der med tyske Hapag-Lloyd i spidsen tæller Yang Ming og fire andre asiatiske container rederier. Fra april vil "The Alliance" sidde på 18 pct. af containermarkedet.
Yang Mings dårlige finansielle stilling bekymrer de øvrige alliancedeltagere. Det skyldes ikke mindst, at “The Alliance” som de første vil give en garanti til kunderne om, at de dækker hinanden ind, hvis en af parterne svigter.
Dermed vil det kaos, der opstod ved krakket i Hanjin, hvor laster for 12 mia. dollar strandede på 100 containerskibe rundt omkring i verden, kunne undgåes.
Kilde: Drewry Financial Research Services & Alphaliner