Flere skibe ophugges miljøfjendtligt

En analyse fra Ngo´en Shipbreaking Platform viser, at ophugningen af EU-ejede skibe på de sydasiatiske strande satte ny rekord i 2016. Samlet set ender 87 pct af alle skrottede skibe på ophugningsstrande.

“Skibsindustrien er på ingen måde tæt på at sikre en bæredygtig ophugning. Sidste år så vi ikke blot en forøgelse af markedsandelen for farlig og beskidt ophugning, men også et rekord-stort antal EU-ejede skibe på de sydasiatiske strande. Sensationelle 84 pct. af alle udtjente EU-ejede skibe endte på strande i Indien, Pakistan eller Bangladesh”, siger Patrizia Heidegger, direktør i NGO Shipbreaking Platform i analysen, der blev offentliggjort i dag.

Målt i forhold til landets samlede flåde topper Tyskland listen over lande, der sender skibe til skrotning på strandede i Sydasien. Tyske skibs-ejere sendte ikke mindre end 98 ud af 100 udtjente skibe til ophugning på strand-værfterne, der ikke blot er kendte for at lade hånt om miljøbeskyttelse, men også dagligt udsætter arbejderne for store risici med dødsulykker til følge.

Rederiet Hansa Mare får den tvivlsomme ære af at toppe Ngo-organisationens liste over de mest “uansvarlige” skibsejere i Tyskland med 12 skibe sendt afsted til ophugningsstrandene.

Grækenland topper med 104 skibe listen over lande, der sender flest skibe afsted til Sydasien, målt i absolutte tal.

Organisationen uddeler også hug til Maersk, der i rapporten beskyldes for at “gå væk fra en progressiv skibsophugningspolitik og har besluttet at vende tilbage til ophugningsstrandede i Indien, hvor de tilbydes højere priser for de uønskede skibe”.

EU er i gang med at udarbejde en liste over værfter, der er godkendt til bæredygtig ophugning. Listen, der fornylig blev offentliggjort af EU, indeholder 18 europæiske ophugningsværfter, og disse kan således langt fra opfylde behovet for bæredygtig ophugning. Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd har iflølge Shipbreaking Platform allerede forpligtet sit til kun at benytte EU-godkendte værfter til skrotning i fremtiden.

Det højere antal skibe, der endte på de farlige ophugningsstrande i 2016, betød også

flere dødsulykker.

Den værste ulykke i industriens historie indtraf den 1. november i fjor, da mindst 28 arbejdere blev dræbt og mere end 50 såret, da en eksplosionsagtig brand udbrød på en tanker på Gadani-stranden i Pakistan.

I Bangladesh gør Shipbreaking Platform dødstallet op til 22, mens 29 blev alvorlig såret. Indien holder sine ulykkestal hemmelige, men organisationen er informeret om “mindst to døde i Alang,” fremgår det af rapporten.

Kilde: Shipbreaking Platform

Relateret indhold

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Første større skibe slap ud efter 33 dage i havnen

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere Maersk-direktør indtræder i ISS-bestyrelse

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Dansk scubber-producent kalder dansk forbud “misforstået grøn politik”

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Skrotning på det laveste niveau i 20 år

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle