Flere skibe ophugges miljøfjendtligt
En analyse fra Ngo´en Shipbreaking Platform viser, at ophugningen af EU-ejede skibe på de sydasiatiske strande satte ny rekord i 2016. Samlet set ender 87 pct af alle skrottede skibe på ophugningsstrande.
“Skibsindustrien er på ingen måde tæt på at sikre en bæredygtig ophugning. Sidste år så vi ikke blot en forøgelse af markedsandelen for farlig og beskidt ophugning, men også et rekord-stort antal EU-ejede skibe på de sydasiatiske strande. Sensationelle 84 pct. af alle udtjente EU-ejede skibe endte på strande i Indien, Pakistan eller Bangladesh”, siger Patrizia Heidegger, direktør i NGO Shipbreaking Platform i analysen, der blev offentliggjort i dag.
Målt i forhold til landets samlede flåde topper Tyskland listen over lande, der sender skibe til skrotning på strandede i Sydasien. Tyske skibs-ejere sendte ikke mindre end 98 ud af 100 udtjente skibe til ophugning på strand-værfterne, der ikke blot er kendte for at lade hånt om miljøbeskyttelse, men også dagligt udsætter arbejderne for store risici med dødsulykker til følge.
Rederiet Hansa Mare får den tvivlsomme ære af at toppe Ngo-organisationens liste over de mest “uansvarlige” skibsejere i Tyskland med 12 skibe sendt afsted til ophugningsstrandene.
Grækenland topper med 104 skibe listen over lande, der sender flest skibe afsted til Sydasien, målt i absolutte tal.
Organisationen uddeler også hug til Maersk, der i rapporten beskyldes for at “gå væk fra en progressiv skibsophugningspolitik og har besluttet at vende tilbage til ophugningsstrandede i Indien, hvor de tilbydes højere priser for de uønskede skibe”.
EU er i gang med at udarbejde en liste over værfter, der er godkendt til bæredygtig ophugning. Listen, der fornylig blev offentliggjort af EU, indeholder 18 europæiske ophugningsværfter, og disse kan således langt fra opfylde behovet for bæredygtig ophugning. Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd har iflølge Shipbreaking Platform allerede forpligtet sit til kun at benytte EU-godkendte værfter til skrotning i fremtiden.
Det højere antal skibe, der endte på de farlige ophugningsstrande i 2016, betød også
flere dødsulykker.
Den værste ulykke i industriens historie indtraf den 1. november i fjor, da mindst 28 arbejdere blev dræbt og mere end 50 såret, da en eksplosionsagtig brand udbrød på en tanker på Gadani-stranden i Pakistan.
I Bangladesh gør Shipbreaking Platform dødstallet op til 22, mens 29 blev alvorlig såret. Indien holder sine ulykkestal hemmelige, men organisationen er informeret om “mindst to døde i Alang,” fremgår det af rapporten.
Kilde: Shipbreaking Platform