Dansk scubber-producent kalder dansk forbud “misforstået grøn politik”
Scrubber-producenten Pureteq i Svendborg er lodret uenig i, at det forbud, der er på vej i Danmark mod udledning af scrubber-vand er en god idé. Den alternative brug af lavsvovlsolie vil føre til luftforureningsproblemer med andre partikler, siger virksomhedens direktør, Anders Skibsdal.
Et bredt flertal i Folketinget vil forbyde udledning af scrubber-vand inden for den danske 12-sømilezone fra 1. juli 2025.
Men det er “misforstået grøn politik,” mener Anders Skibdal.
“Politikere skal ikke forbyde teknologier og da slet ikke på et ufuldstændigt grundlag. De skal stille krav til udledninger som giver arbejdspladser til danske virksomheder,” siger han til Maritime Danmark.
Han peger på, at scrubber-teknologer også anvendes til de nye CO2-reducerede brændstoffer som f.eks. ammoniak og methanol.
“Fravælges rensning af røggasser med scrubber til fordel for lavsvolvholdige brændstoffer, som et rederi kan vælge som alternativ, afstedkommer dette et luftforureningsproblem med andre partikler, og samtidig er scrubbere nødvendige for at kunne indfange CO2 fra skibe,” siger han.
Virksomheden har indtil nu leveret godt 150 scrubbere og har en del i ordre og nogle under udførelse på værfter rundt omkring i verden, og forbuddet vil ifølge direktøren ikke få de store økonomiske konsekvenser for Svendborg-virksomheden, da Pureteq´s kunder primært opererer uden for de danske farvande.
Han bakkes op af brancheforeningen Danske Maritime, der mener, at Folketinget i stedet for et forbud skulle have sænket grænseværdierne for udledningen af skadelige stoffer i spildevandet scrubberne, der renser svovl og andre stoffer ud af røggassen fra skibet.
“Man risikerer at flytte forurening fra vand til luft, og man har ikke villet forholde sig til de andre klima- og miljømæssige muligheder og gevinster, som en scrubber giver. Så vi føler, at vi har talt for døve øren, hvilket dels er en skuffelse, og dels kan give bagslag for vores natur og den globale opvarmning,” siger Jenny Braat, der er adm. direktør i Danske Maritime.
I brancheorganisationen Danske Havne er der der imod opbakning til forslaget:
”Danske Havne bakker fuldt op om aftalen om at forbyde brug af open loop scrubbere i danske farvande. Vi har med bekymring set den stigende dokumentation for scrubbernes skadevirkning på havmiljøet. Det er vigtigt, at forbuddet hurtigt udstrækkes til hele Østersøen og de omkringliggende havne i Danmarks nærområde for at få størst mulig miljøeffekt. Danske Havne opfordrer til, at både politikere og organisationer arbejder for et bredere forbud, fx i Nordisk Ministerråd og i EU. Her kan den danske aftale være en vigtig trædesten,” siger Camilla Rosenhagen, der er Klima- og Miljøchef i Danske Havne.
Danske Rederier “anerkender” der i mod forbuddet, men opfordrer til en “robust håndhævelse” af forbuddet, så danske rederier ikke bliver dårligere stillet i forhold til udenlandske konkurrenter.