SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

SBTi’s beslutning om at godkende offsets til udligning af Scope 3-emissioner har ført til højlydt kritik, men også lige så klar opbakning. Under overfladen ligger spørgsmålet om, hvordan CO2 kan blive en handelsvare.

Foto: 123rf.com

I en meddelelse d. 9. april sagde SBTi, at de havde gennemført en seks måneder lang undersøgelse af brug af klimakreditter og havde konkluderet, at disse kunne være et nyttigt værktøj i arbejdet med Scope 3-udledninger.

SBTi understregede, at for at disse ville kunne godkendes, skulle kreditterne være baseret på videnskabeligt dokumenterede politikker, standarder og procedurer. SBTi vil nu arbejde på at definere specifikke regler og retningslinjer for sådanne kreditter – med fuld respekt for det etablerede mitigeringshierarki, hvor offsets er sidste løsning efter man har elimineret og reduceret udledninger fra sine aktiviteter.    

Dette arbejde skal bl.a. baseres på resultaterne af arbejde udført af organisationen Integrity Council for Voluntary Carbon Markets (ICVCM), som i 2023 lancerede deres seneste guide til at vurdere projekter, der tilbyder klimakreditter. 

Beslutningen skal ses i kontekst af indsatsen for at etablere frivillige markeder for handel med CO2. Et marked som ifølge McKinsey var to milliarder USD værd i 2021, men forventes at vokse til over 50 milliarder på vej mod 2030. 

Støtte fra virksomheder og markedsskabere

Fortalere for SBTi’s beslutning siger, at det kan være løsningen på det problem, at mange virksomheder har svært ved at få deres planer til at gå op med de globale klimamålsætninger, bl.a. fordi de statslige tiltag er for svage, de teknologiske løsninger for umodne og de høje omkostninger forbundet med klimaindsatsen. 

De siger, at hvis virksomhederne får mulighed for at bruge klimkreditter ville det øge markeder og investorers støtte til mere ambitiøse planer og dermed reducere kapitalomkostninger og kanalisere flere penge hen i klimavenlige projekter. 

SBTi's meddelelse blev således hilst velkommen af We Mean Business Coalition, som arbejder med virksomheders klimaindsats, som sagde, at beslutningen ville give virksomhederne mulighed for øge innovation og investeringer i at reducere deres værdikædeemissioner og også kanalisere tiltrængt klimafinansiering til det globale syd. 

International Emissions Trading Association (IETA), en non-profit, der støtter udviklingen af markeder for handel med CO2, sagde, at SBTi's beslutning gav virksomheder en "praktisk" måde at engagere sig i klimaindsatsen. De peger også på, at markedsbaserede metoder til at handle med CO2 hele tiden "udvikler sig og tilpasser sig skiftende dynamikker, hvilket afspejler en positiv udvikling som reaktion på klimaets krav om at gøre mere, hurtigere."

Uro i egne rækker

Miljøgrupper var mindre imponerede. Greenpeace kaldte SBTi's beslutning et "chokerende tilbageskridt", der underminerede organisationens troværdighed. Carbon Market Watch, en non-profit, sagde,  at SBTi ser ud til at have "bukket under for pres" fra virksomhedsinteresser for at give virksomheder mulighed for at opfylde Scope 3-mål med klimakreditter.

Mest opsigtsvækkende er dog reaktionen fra SBTi’s egne rækker. 

Medarbejdere har i et brev til SBTi’s bestyrelse og CEO opfordret CEO’en og bestyrelsesmedlemmer, der havde støttet den nye politik for klimakreditter, til at trække sig fra deres poster. 

"Som medarbejderer der repræsenterer SBTi dagligt, kræver vi øjeblikkelig handling for at mitigere den alvorlige omdømmeskade bestyrelsens handlinger har medført,” skrev de i brevet, som var underskrevet af medarbejdere fra en række afdelinger og afdelingschefer. 

Også medlemmer af SBTi’s ” technical advisory group” har udtrykt bestyrtelse, fordi de ikke har været inddraget i beslutningen overhovedet. 

"Ingen af os er blevet informeret. Det kom ud af det blå," sagde Stephan Singer, fra Climate Action Network, som sagde til Yahoo Finance at han havde trukket sig fra gruppen pga. beslutningen, mens et andet medlem udtalte at ”dette er ikke en videnskabeligt baseret beslutning”. 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Arbejdsulykke på M.A.R.S. i Frederikshavn

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fremgang både på top- og bundlinje hos Fayard

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Orskov Yard bag god nyhed for Frederikshavn Havn

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Den Danske Maritime Fond har uddelt rekordbeløb

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft: Skeletter vælter ud af skabene

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft i betalingsstandsning

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for Det Blå Danmark overrasker

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hirtshals-fusion skaber stærk spiller indenfor maritim service

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark