Farligt ophugningsværft lukkes ned
Gadani stranden i Pakistan, der er berygtet for sine farlige skibsophugninger, lukker nu midlertidigt ned for gas- og tankskibe, oplyser de pakistanske myndigheder. Skibsejerne skal gøres ansvarlige for fremtidige ulykker.
Tank- og gasskibe vil ikke få lov til at blive hugget op på Pakistans største ophugningsværft på
Gadani stranden, før nye sikkerhedsregler og bestemmelser er på plads. Det sagde provinsens førsteminister Sanaullah Zehri i går med henvisning til de mange ulykker på værftet gennem de sidste måneder.
Han kaldte de ulykkerne for “ikke tolererbare”, beklagede de ringe sikkerhedsforhold og bebudede, at der vil blive etableret en tilsynsmyndighed i “næste måned”.
“Hvis der sker ulykker i fremtiden, vil den myndighed, der har udstedt tilladelsen til ophugningen og skibets ejer blive holdt ansvarlige,” sagde han.
Den hidtil værste ulykke på de farlige ophugningsstrande fandt sted netop på Gadani den 1. november, hvor 28 arbejdere blev dræbt og mere end 50 sårede, da der opstod en eksplosionsagtig brand på et tankskib, under ophugningsarbejdet.
Gadani ophugningsværftet er verdens tredie største og strækker sig over 10 km. strand ved Gadani, ca 50 km nordvest for Karachi.
Ngo´en Shipbreaking Platform offentliggjorde onsdag en oversigt, der viser, at ikke mindre end 86 pct. af alle udtjente skibe endte på ophugningsstrandene i Sydasien i 2016.
EU arbejder på at etablere en liste over godkendte ophugningsværfter. Foreløbig tæller den kun 18 europæiske værfter. Det dækker dog ifølge Danmarks Rederiforening langt fra den kapacitet, som EU har sat som mål.
EU’s skibsophugningsforordning, der skal sikre bæredygtig ophugning, træder i kraft senest den 31. december 2018 eller så snart EU-listen over godkendte ophugningsfaciliteter når kapaciteten på 2,5 mio. LDT.
Redaktionen & Splash 24/7