Samsø Expressen: Banken vil sælge skibet
Jutlander bank har nu opsagt engagementet med Samsø-Expressen og bedt om en fuldmagt itl at sælge skibet. Så medmindre de frivillige bag ruten mellem Aahus og Sælvig kan rejse 2,5 mio. kr. er det slut.
Det fremgår af en udtalelse fra selskabets bestyrelse til Samsø Posten. En gruppe frivillige har siden det stod klart, at Samsø Kommune ikke ville medvirke til at søge staten om tilskud til driften af ruten, forsøgt at samle penge sammen via crowdfunding siden Booomerang, men her er der foreløbig blot kommet 112.000 kr. i kassen.
“Vi ville gerne have prøvet helårssejlads i to år og dette var en enestående chance. Den megen uro om ruten og færgen har nu skabt så meget tvivl om foretagendet, at den nødvendige kapitaludvidelse ikke længere er mulig og Jutlander Bank har efterfølgende opsagt vort engagement og bedt om at få en salgsfuldmagt til skibet. Lykkes det at rejse 2,5 millioner kroner i den nærmeste fremtid vil banken være os behjælpelig med at finde en anden bank,” hedder det i bestyrelsens udtalelse til Samsø-Posten.
Samsø Expressen´s skib Issehoved satte første gang kurs mod Aarhus den 3. juni kl. 06.30 i fjor. Men skibet fik hurtig tekniske problemer med styresystemet, gearet og en knækket skrueaksel. Det stoppede færgen i 18 dage i højsæsonen og det kostede såvel i form af udgifter som af manglende indtægter.
I alt nåede Issehoved at transportere 19.000 passagerer, inden bestyrelsen i slutningen af oktober besluttede at lade skibet lægge op for vinteren. Det var ikke en del af planen, men beslutningen blev truffet på grund af manglende passagerer og behovet for at give skibets tekniske installationer en overhaling.
Trods udsigten til, at Issehoved har sejlet sin sidste tur, er bestyrelsen stolte over initiativet: “Vort initiativ satte sig for at afprøve ruten ved at indsætte en færge og det blev en succes! Vi sejlede kun i fire måneder, men har nået helt nye målgrupper og overbevist mange om rutens potentiale. Det har kostet os nogle penge og en hulens masse arbejde, men vi gjorde det! Foreningen og kampagnegruppen arbejder videre for en passagerrute til Aarhus, mere overbeviste end nogen sinde. Denne rute bringer nye tilflyttere og uanede nye muligheder i et tættere samspil med Aarhus, Danmarks næststørste by,” lyder det fra bestyrelsen.
Redaktionen.