Rederne afviser kritik af skrotningspolitk
Danmarks Rederiforening fastholder, at det er nødvendigt at værfter i Sydøstasien kommer på EU´s liste over miljøgodkendte værfter i forbindelse med den kommende skibsophugningsforordning. Dansk ophugningsværft har kritiseret foreningens synspunkter.
“Når man ved, at 85 pct. af al ophugning foregår i Indien, Bangladesh og Pakistan, er det helt urealistisk at forestille sig, at værfter fra den del af verden ikke skal med på EU´s kommende liste over miljøgodkendte værfter,” siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Ophugningsværftet Smedegaarden A/S kritiserer i en artikel tidligere i dag på Maritime Danmark, Danmarks Rederiforenings opgørelse af ophugningskapaciteter i Europa i forhold til i Sydøstasien.
“Når de opgør kapaciteten i Østasien tæller de alle de værfter med, også dem der slet ikke har gjort eller gør noget for miljøet. Men i Europa tæller man kun de værfter med, der er i øjeblikket er grønlistet. Men der er flere værfter - både i Island, Norge og Danmark - der arbejder på at blive certificeret,” siger direktør Morten Smedegaard, Smedegaarden A/S til Maritime Danmark.
Han peger på, at man tæller det op, som er ophugget i Asien, og går ud fra en teoretisk kapacitet i EU. "Men man har ikke alle værfter med i EU i sammentællingen."
Smedegaarden er sammen med fire andre grønne europæiske ophugningsværfter gået sammen om at danne en brancheforening, European Ship Recyclers Group (ESR), der skal give de europæiske værfter større synlighed i debatten.
Maria Bruun Skipper hilser initiativet velkommen og ser frem til at mødes med gruppen. Men hun tvivler på, at europæiske ophugningsværfter med EU forordningen vil kunne øge deres markedsandel væsentligt.
“Jeg tror, at der vil være et marked i Europa for skrotning af mindre skibe og borerigge. Men det er klart, at pris skal gå hånd i hånd med miljøstandarder. Og det er selvfølgelig vigtigt for vores medlemmer, at en miljørigtig skrotning foregår så billigt som muligt,” siger Maria Bruun Skipper. Derfor håber Danmarks Rederiforening, at de ni indiske værfter, der har søgt om optagelse på EU´s liste, bliver godkendt.
Værftsdirektør Morgen Smedegaard fremhæver Norge, som et land, der tager overholdelse af skrotningsregler mere alvorligt end Danmark.
Det synpunkt deles ikke af underdirektøren i Danmarks Rederiforening: Jeg er ikke bekendt med, at Norge skulle tage dette mere alvorligt. De har tiltrådt Hong Kong konventionen (som skal fremme sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe, red.) tidligere end os, men ellers ved jeg ikke om, at de skulle have en anden tilgang end de danske myndigheder, siger Maria Bruun Skipper.
Folketinget er i gang med at behandle regeringens forslag til Danmarks tiltrædelse af Hong Kong konventionen.
Læs mere om Smedegaardens kritik HER
Redaktionen.