Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
Hanjin Rome på ophugningsstrande ved Chittagong, hvor en værftsarbejder blev dræbt 6. maj.

Fredag 19. maj 2017 kl: 14:35


Dødsulykkerne på de livs- og miljøfarlige ophugningsværfter på strandene ved Chittagong fortsætter. I år er foreløbig seks arbejdere døde efter arbejdsulykker. NGO-organisation kritiserer nu jagten på penge i konkurssager for at medvirke til den fortsatte trafik.

Forleden gik det galt igen. En 26-årig værftsarbejder styrtede i døden, da han var i gang med ophugningsarbejdet på Hanjin Rome, det første skib, der blev arresteret efter Hanjins konkurs i fjor. Det bringer dødstallet på værfterne på strandene ved Chittagong op på seks i år.

EU er på vej med en liste over værfter, der blåstemples til ophugning, fordi de opfylder en række miljø- og sikkerhedsstandarder. Og blandt rederier er der en stigende opmærksomhed på de miljø- og sikkerhedsproblemer, der hersker på ophugningsværfterne i Sydøstasien.

Men når aktiverne skal sælges fra i konkursboer, er der ingen skelen til miljø og sikkerhed for underbetalte arbejdere. Og det er rystende, mener NGO-organisationen Shipbreaking Platform.
Det var netop en konkursbestyrer udpeget af retten i Singapore, der gik efter det højeste beløb og solgte Hanjin Rome til en mellemmand - en såkaldt cash buyer - der straks solgte skibet videre til Jamuna værftet ved Chittagong.

Dødsfald på strand-værfterne har også været en direkte konsekvens af konkurssager i Tyskland, som f.eks salget af King Justus til Alang-værftet og Viktoria Wulff til Chittagong, siger NGO-organisationen.

“Rederier verden over er klar over farlige og miljøskadelige praksis på ophugningsværfterne i Sydasien. Den højere profit en skibsejer får ved at sælge til mellemmænd har en menneskelig og miljømæssig omkostning. At konkursbestyrere udpeget af retsinstanser i Singapore og Tyskland har fået tilladelse til at sælge uprofitable skibe til strandene i Sydasien er chokerende,” siger Ingvild Jenssen, der er grundlægger og direktør i Shipbreaking Platform.


Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DSME misser milliardkontrakt med Iran
- Siemens Gamesa dropper Adwen-mølle
- Udsigt til skidt kvartal for Korea-værfter
- MHI Vestas’ 8 MW møller får SPM udstyr
- CS Wind UK producerer første havmølletårn
- HHI indfører rotationsorlov
- Hurtigruten overtager 40 procent af Kleven
- Damen klar med første “3D printede” propel
- DESMI lancerer nyt ballastvandsystem
- Værftsulykke dræber fem arbejdere
- SydKoreas værfter på vej tilbage i top
- Semco får stor rig-ordre i Norge


Dagens mest læste

- Tre reddet fra kuldsejlet skib i Puerto Rico
- Atomisbryderen Sibir er sat i søen
- 11 pirater fængslet for kapring af tanker


Ugens mest læste

- Maersk Tankers er solgt for milliardbeløb
- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Tanker på grund efter kollision med bulker
- SOV'er dobbelt så effektive som ventet
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
- Skat erkender forskelsbehandling
- Nu kan hybrid-færgen lades op trådløst
- Maersk Line får milliard-ordre fra US-Navy
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst