Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
Hanjin Rome på ophugningsstrande ved Chittagong, hvor en værftsarbejder blev dræbt 6. maj.

Fredag 19. maj 2017 kl: 14:35


Dødsulykkerne på de livs- og miljøfarlige ophugningsværfter på strandene ved Chittagong fortsætter. I år er foreløbig seks arbejdere døde efter arbejdsulykker. NGO-organisation kritiserer nu jagten på penge i konkurssager for at medvirke til den fortsatte trafik.

Forleden gik det galt igen. En 26-årig værftsarbejder styrtede i døden, da han var i gang med ophugningsarbejdet på Hanjin Rome, det første skib, der blev arresteret efter Hanjins konkurs i fjor. Det bringer dødstallet på værfterne på strandene ved Chittagong op på seks i år.

EU er på vej med en liste over værfter, der blåstemples til ophugning, fordi de opfylder en række miljø- og sikkerhedsstandarder. Og blandt rederier er der en stigende opmærksomhed på de miljø- og sikkerhedsproblemer, der hersker på ophugningsværfterne i Sydøstasien.

Men når aktiverne skal sælges fra i konkursboer, er der ingen skelen til miljø og sikkerhed for underbetalte arbejdere. Og det er rystende, mener NGO-organisationen Shipbreaking Platform.
Det var netop en konkursbestyrer udpeget af retten i Singapore, der gik efter det højeste beløb og solgte Hanjin Rome til en mellemmand - en såkaldt cash buyer - der straks solgte skibet videre til Jamuna værftet ved Chittagong.

Dødsfald på strand-værfterne har også været en direkte konsekvens af konkurssager i Tyskland, som f.eks salget af King Justus til Alang-værftet og Viktoria Wulff til Chittagong, siger NGO-organisationen.

“Rederier verden over er klar over farlige og miljøskadelige praksis på ophugningsværfterne i Sydasien. Den højere profit en skibsejer får ved at sælge til mellemmænd har en menneskelig og miljømæssig omkostning. At konkursbestyrere udpeget af retsinstanser i Singapore og Tyskland har fået tilladelse til at sælge uprofitable skibe til strandene i Sydasien er chokerende,” siger Ingvild Jenssen, der er grundlægger og direktør i Shipbreaking Platform.


Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vestas har underskrevet russisk ordre
- Hapag-Lloyd køber 3.700 MCI-containere
- Weltec vil hente milliarder via obligationer
- Damen køber endnu et rumænsk værft
- NSSLGlobal kombinerer VSAT og mobilnet
- Brand på døds-skib for 2. gang
- Siemens Gamesa vil nedlægge 6.000 jobs
- Maersk sælger Dansk Supermarkeds-aktier
- Solstad Farstad sælger AHTS Nor Star
- Bladt fejrer verdensrekord på Lindø
- PTC-forslag får Vestas-aktier til at falde
- Maersk Container Industry får ny CEO


Dagens mest læste

- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- MHI Vestas SOV forlader Cemre Shipyard
- Færge kolliderer med terminalbygning
- Årets bedste krydstogtrederier kåret
- Fredriksen har købt op: Tror på bulker


Ugens mest læste

- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Håbet slukket: Flåde bekræfter eksplosion
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst