Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
Hanjin Rome på ophugningsstrande ved Chittagong, hvor en værftsarbejder blev dræbt 6. maj.

Fredag 19. maj 2017 kl: 14:35


Dødsulykkerne på de livs- og miljøfarlige ophugningsværfter på strandene ved Chittagong fortsætter. I år er foreløbig seks arbejdere døde efter arbejdsulykker. NGO-organisation kritiserer nu jagten på penge i konkurssager for at medvirke til den fortsatte trafik.

Forleden gik det galt igen. En 26-årig værftsarbejder styrtede i døden, da han var i gang med ophugningsarbejdet på Hanjin Rome, det første skib, der blev arresteret efter Hanjins konkurs i fjor. Det bringer dødstallet på værfterne på strandene ved Chittagong op på seks i år.

EU er på vej med en liste over værfter, der blåstemples til ophugning, fordi de opfylder en række miljø- og sikkerhedsstandarder. Og blandt rederier er der en stigende opmærksomhed på de miljø- og sikkerhedsproblemer, der hersker på ophugningsværfterne i Sydøstasien.

Men når aktiverne skal sælges fra i konkursboer, er der ingen skelen til miljø og sikkerhed for underbetalte arbejdere. Og det er rystende, mener NGO-organisationen Shipbreaking Platform.
Det var netop en konkursbestyrer udpeget af retten i Singapore, der gik efter det højeste beløb og solgte Hanjin Rome til en mellemmand - en såkaldt cash buyer - der straks solgte skibet videre til Jamuna værftet ved Chittagong.

Dødsfald på strand-værfterne har også været en direkte konsekvens af konkurssager i Tyskland, som f.eks salget af King Justus til Alang-værftet og Viktoria Wulff til Chittagong, siger NGO-organisationen.

“Rederier verden over er klar over farlige og miljøskadelige praksis på ophugningsværfterne i Sydasien. Den højere profit en skibsejer får ved at sælge til mellemmænd har en menneskelig og miljømæssig omkostning. At konkursbestyrere udpeget af retsinstanser i Singapore og Tyskland har fået tilladelse til at sælge uprofitable skibe til strandene i Sydasien er chokerende,” siger Ingvild Jenssen, der er grundlægger og direktør i Shipbreaking Platform.


Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DSME sælger ikke-kerneaktiver
- Fincantieri vil købe majoritet i STX France
- Kawasaki vil fyre 20 procent af de ansatte
- Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
- Ny ethan-drevet motor testet med succes
- LM Wind bygger ny vingefabrik i Kina.
- DSME taber patentsag mod rivaler
- 6 dræbte ved eksplosioner på skibsværfter
- MHI Vestas udvider produktion i Esbjerg
- Cosco sælger tre værfter til moderselskab
- Historisk ransagning efter dødsulykke
- Bladt klargør Beatrice fundamenter


Dagens mest læste

- Brand på tanker i Østersøen
- Jubilæumssejlads til Nordpolen
- Nye kontrakter til fire Solstad-skibe


Ugens mest læste

- Se atomubåd bryde gennem isen
- Containerskibs kaptajn begår selvmord
- Farvel til mega-containerskibe i fremtiden?
- DONG-forretninger sælges for 8,7 mia. kr
- Dødsulykke rammer Norden tørlastskib
- Express 3 er ankommet til Aarhus
- Tre mega-anløb i Rotterdam på få uger
- Brand på tanker i Østersøen
- DFDS nybygning søsættes den 9. juni
- Bøjden-Fynshav fejrer 50-års jubilæum
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst