Klik venligst
danskerederier.gif

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
Hanjin Rome på ophugningsstrande ved Chittagong, hvor en værftsarbejder blev dræbt 6. maj.

Fredag 19. maj 2017 kl: 14:35


Dødsulykkerne på de livs- og miljøfarlige ophugningsværfter på strandene ved Chittagong fortsætter. I år er foreløbig seks arbejdere døde efter arbejdsulykker. NGO-organisation kritiserer nu jagten på penge i konkurssager for at medvirke til den fortsatte trafik.

Forleden gik det galt igen. En 26-årig værftsarbejder styrtede i døden, da han var i gang med ophugningsarbejdet på Hanjin Rome, det første skib, der blev arresteret efter Hanjins konkurs i fjor. Det bringer dødstallet på værfterne på strandene ved Chittagong op på seks i år.

EU er på vej med en liste over værfter, der blåstemples til ophugning, fordi de opfylder en række miljø- og sikkerhedsstandarder. Og blandt rederier er der en stigende opmærksomhed på de miljø- og sikkerhedsproblemer, der hersker på ophugningsværfterne i Sydøstasien.

Men når aktiverne skal sælges fra i konkursboer, er der ingen skelen til miljø og sikkerhed for underbetalte arbejdere. Og det er rystende, mener NGO-organisationen Shipbreaking Platform.
Det var netop en konkursbestyrer udpeget af retten i Singapore, der gik efter det højeste beløb og solgte Hanjin Rome til en mellemmand - en såkaldt cash buyer - der straks solgte skibet videre til Jamuna værftet ved Chittagong.

Dødsfald på strand-værfterne har også været en direkte konsekvens af konkurssager i Tyskland, som f.eks salget af King Justus til Alang-værftet og Viktoria Wulff til Chittagong, siger NGO-organisationen.

“Rederier verden over er klar over farlige og miljøskadelige praksis på ophugningsværfterne i Sydasien. Den højere profit en skibsejer får ved at sælge til mellemmænd har en menneskelig og miljømæssig omkostning. At konkursbestyrere udpeget af retsinstanser i Singapore og Tyskland har fået tilladelse til at sælge uprofitable skibe til strandene i Sydasien er chokerende,” siger Ingvild Jenssen, der er grundlægger og direktør i Shipbreaking Platform.


Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Siemens Gamesa overhalede Vestas i 2017
- DESMI afslutter landtest af BWMS anlæg
- Hyundai Heavy har voldsomt vækstmål
- Historisk milepæl for Bladt Industries
- STX slipper for betalingsstandsning
- Værft i betalingsstandsning for anden gang
- DESMI leverer tilfredsstillende resultat
- Maersk Container Industri går bananas
- Alfa Laval får stor FPSO pumpeordre
- Italienere tjener godt på krydstogt-boom
- MHI Vestas indgår fire aftaler i Taiwan
- Samsung og Seadrill dropper stor kontrakt


Dagens mest læste

- Pirater kidnapper besætning ved Nigeria
- Se med når en ubåd bliver en isbryder
- Tilskud til fjernelse af herreløse skibsvrag
- Vistula Maersk anløber Skt. Petersborg
- Scandlinesfærge fik mindre slagside


Ugens mest læste

- Landsætning fra dansk tankskib gik helt galt
- Nyt LEGO-skib overtager rekord
- En savnes efter eksplosionsagtig brand
- Fire kastet i vandet af styrtende kraner
- Postskib bliver til flydende våbenarsenal
- Russisk kaptajn i sprut-sejlads på Storebælt
- Maskinrums-brand på DFDS-skib kvæster en
- Uddybningsskib rammer gasledning
- Søværnets Officersskole holdt flyttedag
- Fortsat slukningsarbejde på Maersk Honam
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst