Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter

Dødstallet stiger på Chittagong-værfter
Hanjin Rome på ophugningsstrande ved Chittagong, hvor en værftsarbejder blev dræbt 6. maj.

Fredag 19. maj 2017 kl: 14:35


Dødsulykkerne på de livs- og miljøfarlige ophugningsværfter på strandene ved Chittagong fortsætter. I år er foreløbig seks arbejdere døde efter arbejdsulykker. NGO-organisation kritiserer nu jagten på penge i konkurssager for at medvirke til den fortsatte trafik.

Forleden gik det galt igen. En 26-årig værftsarbejder styrtede i døden, da han var i gang med ophugningsarbejdet på Hanjin Rome, det første skib, der blev arresteret efter Hanjins konkurs i fjor. Det bringer dødstallet på værfterne på strandene ved Chittagong op på seks i år.

EU er på vej med en liste over værfter, der blåstemples til ophugning, fordi de opfylder en række miljø- og sikkerhedsstandarder. Og blandt rederier er der en stigende opmærksomhed på de miljø- og sikkerhedsproblemer, der hersker på ophugningsværfterne i Sydøstasien.

Men når aktiverne skal sælges fra i konkursboer, er der ingen skelen til miljø og sikkerhed for underbetalte arbejdere. Og det er rystende, mener NGO-organisationen Shipbreaking Platform.
Det var netop en konkursbestyrer udpeget af retten i Singapore, der gik efter det højeste beløb og solgte Hanjin Rome til en mellemmand - en såkaldt cash buyer - der straks solgte skibet videre til Jamuna værftet ved Chittagong.

Dødsfald på strand-værfterne har også været en direkte konsekvens af konkurssager i Tyskland, som f.eks salget af King Justus til Alang-værftet og Viktoria Wulff til Chittagong, siger NGO-organisationen.

“Rederier verden over er klar over farlige og miljøskadelige praksis på ophugningsværfterne i Sydasien. Den højere profit en skibsejer får ved at sælge til mellemmænd har en menneskelig og miljømæssig omkostning. At konkursbestyrere udpeget af retsinstanser i Singapore og Tyskland har fået tilladelse til at sælge uprofitable skibe til strandene i Sydasien er chokerende,” siger Ingvild Jenssen, der er grundlægger og direktør i Shipbreaking Platform.


Kilde: Shipbreaking Platform


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsung Heavy vil lukke endnu en dok
- Rekordtab for Rolls-Royce motorfabrik
- Ordrerne vælter ind hos Hyundai Heavy
- Suzlon Brasilien går frivilligt konkurs
- DESMI får ordre til nye Royal Navy fregatter
- Tre HHIC værftsarbejdere såret i eksplosion
- Kreditorbank sætter STX Engine til salg
- Maritime virksomheder fusionerer
- STX afslutter domstolsbehandling
- To store ordrer til Alfa Laval på BWTs
- Ordrer-boom sender Vestas-aktien i top
- Vestas får stor australsk servicekontrakt


Dagens mest læste

- 200 evakueret fra brand på krydstogtskib
- Samsung Heavy vil lukke endnu en dok
- Lavvande driller i Rhinen og Donau
- Arctic Umiaq Line ændrer bestyrelse
- VLCC- markedsandel på 61 % i 2018


Ugens mest læste

- Vrag med naziguld for 830 millioner fundet
- Atomkrigsskibe er nu i dansk farvand
- Kraftig røgudvikling på Mærsk containerskib
- Fragtskib på grund ved Skive trukket fri
- Trump: Vores fjender vil ryste af angst
- Sammenklappelig container testes
- Russisk flådestyrke under Storebæltsbroen
- To russiske atomkrigsskibe i dansk farvand
- Russiske krigsskibe kan ses disse steder
- Kea Trader skal tømmes for brændstof
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst