Svovlkrav kan koste 50 mia. dollar i 2020
Omkostningerne ved at få renere brændstof, når svovlindholdet skal reduceres til 0,5 pct i 2020, kan blive så høj - op mod 50 mia. dollar årligt - at det skubber nogle rederier og bunker-leverandører ud over den finansielle afgrund, skriver TradeWinds.
Den danske direktør for det internationale bunkerselskab Bomin har lavet regnestykket: “Hvis hele markedet skifter til marinediesel (MGO) er der brug for 200 mio. ton. Hvis vi antager, at merprisen for MGO i forhold til bunkerolie med højt svovl indhold er 250 dollar pr. ton, vil du stå med 50 mia. dollar ekstra i årlige omkostninger, som bunkerleverandørerne skal kunne give i kredit til shipping-markedet. Selvfølgelig vil det være en begrænsning,” siger Jan Christensen, managing director i Bomin, til TradeWinds.
Han peger på, at et mere forsigtigt skøn vil give en meromkostning på et lavere beløb, men under alle omstændigheder er det nødvendigt for bunkerleverandørerne at kunne udvide deres kreditrammer.
Og spørgsmålet er, om de vil være i stand til det på et tidspunkt, hvor bunkerindustriens forretningsmodeller er kommet under kritisk lys efter OW Bunkers krak.
For rederierne vil spørgsmålet være, hvor hurtigt de kan sende regningen videre til kunderne - og der blev blive tale om betydelige prisstigninger.
Analyseselskabet Platts fremlagde på sin seneste bunker-konference et regneeksempel, der viste at omkostningerne kan stige med 50 pct. eller mere, fordi der er udsigt til, at efterspørgslen på MGO vil sende prisen yderligere i vejret.
Kilde: TradeWinds