Lodsforening opsiger aftaler med DanPilot
Danske Lodser har opsagt den gældende overenskomst og otte tillægsaftaler mellem Danske Lodser og DanPilot til genforhandling. Den gældende overenskomst er opsagt med det aftalte varsel på tre måneder, til bortfald den 10. maj 2018.
De otte tillægsaftaler, indgået mellem parterne omfatter blandt andet hviletidsaftalen, der længe har været et stridspunkt mellem parterne. Det gælder især hovedreglen, som er 11 timers-reglen, der gælder for alle andre arbejdstagere.
”For lodserne gives den såkaldt kompenserende hvile ikke umiddelbart efter den arbejdsperiode, den skal beskytte imod, men udskydes ofte i op til 72 timer. Får man ikke det, har det konsekvenser for den enkelte, der belastes både fysisk og psykisk, men også for sejladssikkerheden”, siger Lars Sigvardt, formand for Danske Lodser.
Lodser er ikke søfarende på samme måde som navigatører i handelsflåden og derfor ikke omfattet af bekendtgørelsen om søfarendes hviletid. Lodser er derimod omfattet af de generelle regler for tilrettelæggelse af arbejdstiden.
”DanPilot har pligt til at kunne stille lods til rådighed overalt i de danske farvande. Det kræver et meget stort set-up og en udstrakt fleksibilitet i beredskabet, hvilket ofte forhindrer lodserne i at få den nødvendige hviletid. Vi ser derfor frem til at genforhandle alle vores aftaler med DanPilot, og bl.a. få skabt en ordentlig og bæredygtig balance mellem arbejdstid og hviletid.”, siger Lars Sigvardt.
Ud over hviletidsaftalen omhandler de øvrige tillægsaftaler:
Vejledning i tilknytning til overenskomst med Danske Lodser Lokalaftale om krakfaktor, præcisering af vejledning til overenskomsten 4. april 2012. Lokalaftale om tvungen afspadsering. Lokalaftale om DL-dage. Aftale om honorering af havneansvarlige lodser. Tillægsaftale om vilkår ved arbejdstidsnedsættelse. Aftale mellem Farvandsvæsnet og Danske Lodser om aflønning af hjælpelodser.
Kilde: Søfartens Ledere