Klik venligst
danskerederier.gif

Kritik i sag om maritime tvangsarbejdere

Kritik i sag om maritime tvangsarbejdere
Lauge Koch hos Karstensens Skibsværft. Foto: Per Pedersen

Torsdag 13. september 2018 kl: 08:00


Forsvarsministeriet gjorde ikke nok for at sikre sig mod brud på menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder under byggeriet af inspektionsskibet Lauge Koch. Det skriver Information på baggrund af en udtalelse fra såkaldte Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI).

”Forsvarsministeriet har ikke udført due diligence i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med indkøbet af inspektionsfartøjet Lauge Koch”, konkluderer MKI.

”Det skyldes, at Forsvarsministeriet ikke har stillet CSR-krav, herunder krav om respekt for menneskerettigheder og at Forsvarsministeriet ikke har foretaget en systematisk vurdering af negative indvirkninger på menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og korruption jf. OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder”, hedder det videre. I udtalelsen.

Formand for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, Linda Nielsen, siger:

”Med denne udtalelse understreger MKI, at også offentlige myndigheder skal respektere OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder, når de f.eks. køber ind. Det indebærer, at offentlige myndigheder stiller sociale og miljømæssige krav til deres leverandører og samarbejdspartnere og følger op på, at disse krav efterleves”.

Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd er en uafhængig institution, som består af en formand, et sagkyndigt medlem og 3 organisationsrepræsentanter udpeget af henholdsvis DI, LO og 92-gruppen.

I en skriftlig kommentar til udtalelsen skriver Forsvarsministeriet til Information, at "Forsvarsministeriet tager MKI's udtalelse til efterretning", og at dets materiel- og indkøbsstyrelse nu har sat gang i et arbejde "med at styrke fokus på virksomheders samfundsansvar" i forbindelse med kommende indkøb.

Der rettes i udtalelsen ingen kritik mod Karstensens Skibsværft, der fik ordrer på at bygge inspektionsskibet af Forsvarsministeriet, herunder at lade det polske skibsværft, Crist S. A. Stod stå bygningen af skroget. Det var på det polske værft at der måske blev anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere.

Karstensens Skibsværft ejer nu selv et værft i Polen hvor skrogene bliver bygget, og har således direkte kontrol med hele værdikæden.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nye partnere i maritim lærlingeordning
- Siemens Gamesa lancerer 10 MW havmølle
- Orskov Yard øger dokkapaciteten
- Vestas rekord med 100 GW installeret
- Nyt projekt: Fremtidens maritime stjerner
- Maersk Container Industry lukker stor fabrik
- Granly styrker samarbejde med Servogear
- Hans Buch opkøber del af Fritz Schur Teknik
- MHI Vestas lander spændende mindre ordre
- Kontrakt sikrer norsk værft til marts 2020
- Samarbejde vigtigt for ophugningsværfter
- Siemens og AAU i stort forskningsprojekt


Dagens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Dimission på Aarhus Maskinmesterskole
- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Magnetisk pol driller skibsnavigation
- Fra nat til dag på få sekunder
- Kollision sender rørlægger næsten under vand
- International flåde indtager København
- Havareret kutter drevet i land på Fanø
- Maersk Line tager levering af Vilnia Maersk
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Ekspolderet tanker undersøges af dykkere
Klik venligst