Klik venligst
danskerederier.gif

Meget af Helge Ingstad er bygget i Norge

Meget af Helge Ingstad er bygget i Norge

Onsdag 5. december 2018 kl: 08:56


Agterskibet, hvor havarikommissionen mener at have afdækket mangler ved fregattens vandtætte integritet, består af moduler fra Mjellem & Karlsen i Bergen. Værftet gik konkurs under arbejdet med fregatterne og blev overtaget af Magnus Stangelands Bergen Group.

23. juni 2000 indgik Forsvarsministeriet aftale med det spanske skibsværft Bazan, som senere fik navnet Izar og nu hedder Navantia, om bygningen af fem nye fregatter. Prisen var dengang på 13,5 milliarder norske kroner.

Samtidig blev det indgået en genkøbsaftale med det spanske værft, hvor det forpligtede sig til at købe varer og tjenester fra Norge til en værdi af 10,6 milliarder kroner. Ifølge Forsvarsministeriet forslag til statsbudgettet i 2015-2016, hvor de gennemgik fregatprojektet, førte denne aftale til at 250 norske virksomheder fik opgaver.

Men den mest omfangsrigedel af aftalen omhandlede de sidste to fregatter, KNM Helge Ingstad og KNM Thor Heyerdahl, skulle samles i Norge. ”Dette ble ikke opfyldt, men værftsindustrien fik i stedet ansvar for at bygge flere moduler til fartøjerne”, står det i forslaget til statsbudgettett.

De to norske værfter som fik kontrakt på at bygge moduler til fregatterne, var Mjellem & Karlsen i Bergen og Kleven Maritime i Florø og Førde. Sidstnævnte lavede modulerne til forskibene. Mjellem & Karlsens opgave var at fremstille og udruste seks sektioner til hver fregat helt fra bunden, så de senere kunne afskibes til det spanske værft.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nye partnere i maritim lærlingeordning
- Siemens Gamesa lancerer 10 MW havmølle
- Orskov Yard øger dokkapaciteten
- Vestas rekord med 100 GW installeret
- Nyt projekt: Fremtidens maritime stjerner
- Maersk Container Industry lukker stor fabrik
- Granly styrker samarbejde med Servogear
- Hans Buch opkøber del af Fritz Schur Teknik
- MHI Vestas lander spændende mindre ordre
- Kontrakt sikrer norsk værft til marts 2020
- Samarbejde vigtigt for ophugningsværfter
- Siemens og AAU i stort forskningsprojekt


Dagens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Dimission på Aarhus Maskinmesterskole
- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Magnetisk pol driller skibsnavigation
- Fra nat til dag på få sekunder
- Kollision sender rørlægger næsten under vand
- International flåde indtager København
- Havareret kutter drevet i land på Fanø
- Maersk Line tager levering af Vilnia Maersk
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Ekspolderet tanker undersøges af dykkere
Klik venligst