Klik venligst
danskerederier.gif

Faldende overskud i Viking efter Norsafe

Faldende overskud i Viking efter Norsafe

Torsdag 14. marts 2019 kl: 14:14


Det store opkøb af den norske producent af redningsbåde, Norsafe, er en af årsagerne til, at Viking kom ud af 2018 med et faldende nettooverskud på 111 millioner kroner, mod et overskud på 130 millioner kroner i 2017. Men omsætningen er steget, og ligger nu på over 2 milliarder kroner.

”Vi har været i stand til at levere vækst i både aktivitetsniveau og indtjening i den oprindelige Viking-forretning, og vi forventer at billedet vil være det samme for begge forretningsområder i 2019”, siger administrerende direktør Henrik Uhd Christensen.

Norsafes salg af redningsbåde indgår i årets sidste tre måneder og har bidraget til, at Viking for første gang passerede to milliarder kroner i omsætning. Resultatet før skat androg 155,4 mio. kr. ud af en omsætning på 2.015,6 mio. kr., og det anser ledelsen på baggrund af engangsomkostninger til opkøb og integration af Norsafe som tilfredsstillende.

”Vi har længe været i markedet for at finde et opkøbsemne, der komplementerer vores forretningsmodel og møder kundernes behov, både i henseende til at dække bredt og kvalitet. Jeg er ikke i tvivl om, at det har vi fundet i Norsafe. Produktet passer ind, og vores syn på kvalitet, design, basal funktion og global tilstedeværelse er meget ens. Det går rigtig godt med at integrere de to virksomheder, og den logik, vi selv har set i konstellationen, synes at blive bekræftet af vores omgivelser”, siger Henrik Uhd Christensen.

Viking har i en årrække med succes været i stand til at imødegå konkurrencepresset ved at koble salg af nye produkter med flerårige servicekoncepter som Viking Shipowner Agreement, der fortsat udviser tocifrede vækstrater og har meget høj kundetilfredshed og gentegningsandel.

”Det maritime marked vil også i fremtiden være omkostningsfokuseret. Vi er i den gunstige position, at vi har gode løsninger til både at redde menneskeliv og sikre effektiv drift. Vores serviceforretning har også i 2018 været i stand til at vinde markedsandele på kernemarkeder”, siger Henrik Uhd Christensen.

Viking’s største segmenter er fragtskibsmarkedet, passagerskibe og offshore, og de har i de senere år været kendetegnet af forskellig markedsudvikling. Alene inden for fragtskibsmarkedet bevæger udviklingen sig i flere retninger med usikkerhed påvirket af uroen om globale handelsaftaler. Også nybygningsmarkedet er fortsat under pres.

Viking er en privatejet dansk koncern med hovedkontor i Esbjerg, som har fremstillet sikkerhedsudstyr siden 1960. Produkterne fremstilles i Danmark, Norge, Bulgarien, Grækenland, Kina og Thailand.

Kilde: Viking


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Eksplosion på skrotværft koster igen liv
- Lukning af fabrik dyr for Maersk Container
- Hirtshals Yard får markant indsprøjtning
- Ny MAN-chef har fokus på CO2 neutralitet
- Dansk maritim forskning på klar førsteplads
- Medie: VW vil sælge MAN Energy Solutions
- Vestas henter ny topchef i Hempel
- EUC Nords maritime læringsmiljø navngivet
- Nedsat arbejdstid på Flensborg Værft
- Skibskopi skal gøre det mere realistisk
- Leveranceproblemer sender Karstensen ned
- Hvide Sande Shipyard vinder mio-ordre


Dagens mest læste

- Incat bygger verdens største alu-katamaran
- Dele-færge projekt foreløbig skrinlagt
- Brandhærget skib fremme efter 4 måneder
- Russisk erstatning til Greenpeace efter 6 år
- Esvagts overskud krymper mod nul


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Fremtiden går til kaj i København i morgen
- Maersk bestiller op til ti nye feeder-skibe
- DFDS-skib blev for lille, derfor solgt
- Transportbånd kollapser over skib
- Svovlsvineri udløser rekordbøde
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Nationalmuseets skonnert Bonavista indvies
- Biltransportskib ramt af brand
- Undervandsdroner kan have placeret miner
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst