Klik venligst
danskerederier.gif

To værfter kæmper om kontrolskib

To værfter kæmper om kontrolskib
Karstensens Skibsværft er et af de to danske værfter, der kæmper om at bygge et nyt kontrolskib.

Onsdag 22. januar 2020 kl: 14:05


Karstensens Skibsværft i Skagen og Hvide Sande Shipyard står tilbage i kampen om at få lov at bygge et nyt kontrolskib, der skal erstatte Vestkysten, der er det største af Fiskeristyrelsens tre kontrolskibe. En kontrakt forventes underskrevet i juni.

Oprindelig søgte seks værfter om at blive prækvalificerede, men kun de to danske værfter opfyldte alle de opstillede krav til bygningen af det nye skib, der skal føre kontrol med fiskeriet i Nordsøen og Skagerrak og forventes taget i drift i 2022.

I den endelige udvælgelse vil der blive langt vægt på kvalitet (40 pct.) i forhold til blandt andet energieffektivisering, støj, miljø og klimatiltag, bemanding, organisering og leverandørstyring (20 pct.), tidsplan (10 pct.) og pris (30 pct.).

“Jeg glæder mig over, at vi har to gode, danske værfter med i opløbet, som begge har erfaringer med store og komplekse skibsprojekter. Samtidig skaber værfterne fra Skagen og Hvide Sande vækst og arbejdspladser i Nord- og Vestjylland og dermed bedre balance i hele Danmark,” siger fiskeriminister Mogens Jensen.

Skibet skal opfylde de strengeste krav til udledning af miljøskadelige stoffer, ligesom værfterne vil blive bedømt positivt, hvis de kan foreslå ekstra miljø- og klimarigtige løsninger i forhold til brændstofforbrug, isolering, materialevalg mv., skriver Miljøministeriet.

“Vi stiller også høje krav til de værfter, der kan byde på opgaven. Ved udvælgelsen af det vindende tilbud vil der bl.a. blive lagt vægt på, at værfterne kan tilbyde miljø- og klimaeffektive løsninger, ligesom det vindende værft naturligvis skal overholde grundlæggende arbejdstagerrettigheder. Der er derfor al mulig grund til at tro, at det vindende værft vil kunne levere et kontrolskib i topklasse,” siger fiskeriminister Mogens Jensen.

Værfterne har nu ind til slutningen af februar til at indsende deres bud på byggeopgaven. Det forventes, at der er skrevet kontrakt med det vindende værft i juni 2020. Prisen for bygningen af skibet er i udbudsmaterialet anslået til 160 mio. kr. Udgiften finansieres delvist af EU-midler fra Den Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsfond.

Kilde: Miljøministeriet


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske Maritime støtter højere klimamål
- Danmark ind i europæiske brintalliance
- Gigantisk bestilling er færdigleveret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Corona sender Karstensen-ansatte hjem
- Povl Anker i dok på kritisk tidspunkt
- Hvide Sande Shipyard udvider produktionen
- Ny bølge af containerskibe kan være på vej
- Scrubbere øger risiko for vandindtrængning
- Wilhelmsen og Huyndai sammen i brintprojekt
- Flensborg Værft klar til ny start
- Danske Maritime savner mere eksport-hjælp


Dagens mest læste

- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Maersk Drilling: Boringer skal være grønnere
- Solstad-kreditorer sælger gæld for håndører


Ugens mest læste

- Tidligere Maersk kabellægger sunket
- Køb et piratskib som husbåd i København
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- MSC-gigant kolliderer med kran
- Sådan sejler skibene efter ruteændringer
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Flygtninge har forladt Maersk Etienne
- Fjord Line fyrer op mod 200 ansatte
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
Klik venligst
Klik venligst