To værfter kæmper om kontrolskib
Karstensens Skibsværft i Skagen og Hvide Sande Shipyard står tilbage i kampen om at få lov at bygge et nyt kontrolskib, der skal erstatte Vestkysten, der er det største af Fiskeristyrelsens tre kontrolskibe. En kontrakt forventes underskrevet i juni.
Oprindelig søgte seks værfter om at blive prækvalificerede, men kun de to danske værfter opfyldte alle de opstillede krav til bygningen af det nye skib, der skal føre kontrol med fiskeriet i Nordsøen og Skagerrak og forventes taget i drift i 2022.
I den endelige udvælgelse vil der blive langt vægt på kvalitet (40 pct.) i forhold til blandt andet energieffektivisering, støj, miljø og klimatiltag, bemanding, organisering og leverandørstyring (20 pct.), tidsplan (10 pct.) og pris (30 pct.).
“Jeg glæder mig over, at vi har to gode, danske værfter med i opløbet, som begge har erfaringer med store og komplekse skibsprojekter. Samtidig skaber værfterne fra Skagen og Hvide Sande vækst og arbejdspladser i Nord- og Vestjylland og dermed bedre balance i hele Danmark,” siger fiskeriminister Mogens Jensen.
Skibet skal opfylde de strengeste krav til udledning af miljøskadelige stoffer, ligesom værfterne vil blive bedømt positivt, hvis de kan foreslå ekstra miljø- og klimarigtige løsninger i forhold til brændstofforbrug, isolering, materialevalg mv., skriver Miljøministeriet.
“Vi stiller også høje krav til de værfter, der kan byde på opgaven. Ved udvælgelsen af det vindende tilbud vil der bl.a. blive lagt vægt på, at værfterne kan tilbyde miljø- og klimaeffektive løsninger, ligesom det vindende værft naturligvis skal overholde grundlæggende arbejdstagerrettigheder. Der er derfor al mulig grund til at tro, at det vindende værft vil kunne levere et kontrolskib i topklasse,” siger fiskeriminister Mogens Jensen.
Værfterne har nu ind til slutningen af februar til at indsende deres bud på byggeopgaven. Det forventes, at der er skrevet kontrakt med det vindende værft i juni 2020. Prisen for bygningen af skibet er i udbudsmaterialet anslået til 160 mio. kr. Udgiften finansieres delvist af EU-midler fra Den Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsfond.
Kilde: Miljøministeriet