Klik venligst
danskerederier.gif

Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre

Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre
Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime: "Dybt alvorlig situation for den maritime industri".

Onsdag 25. marts 2020 kl: 08:22


Halvdelen af landets maritime virksomheder forventer nu at skulle fyre medarbejdere på grund af corona-krisen, mens hver femte endnu ikke kan overskue situationen. Kun tre ud af ti virksomheder ventes at beholde alle deres ansatte. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Maritime.

Ud af de virksomheder, der kommer til at skulle fyre, forventer godt en tredjedel at kunne holde sig under ti pct., mens knap seks ud af ti forventer at fyre op til halvdelen deres ansatte, og seks pct. risikerer at komme helt op på 80 pct. af medarbejderne, viser undersøgelsen.

“Tallene er alarmerende. Der er brug for opgaver fra det offentlige omgående. Ordrebøgerne er tomme, og det kan simpelthen ikke vente. Hver dag betyder nye fyringer, og samtidig viser vores undersøgelse, at det selv med lønkompensation er for dyrt for mange af vores medlemmer at holde på medarbejderne. Så disse tal er et opråb til de kommuner og statslige enheder, der ejer skibe,” siger Jenny Braat, der er adm. dir. i Danske Maritime.

Hun har tidligere opfordret stat og kommuner til at fremskynde service, reparationer og grøn opdatering af deres skibe. Tilsammen råder myndighederne over mere end 150 skibe, og opgaver på nogle af disse skibe kan få afgørende betydning, understreger Danske Maritime.

Samtidig viser undersøgelsen, at mange af de maritime virksomheder kun i begrænset omfang får glæde af regeringens hjælpepakker. Det er først og fremmest nye ordrer, der er brug for, men andre ting kan også hjælpe.

“For det første ville lønkompensation være langt mere anvendelig, hvis den kunne bruges sammen med en lovliggjort midlertidig lønnedgang. For det andet kan det bidrage positivt at sætte gang i ny forskning og produktudvikling, som dels fastholder viden og kompetencer, og som samtidig skaber noget at bygge videre på. Og for det tredje er der brug for nogle særlige tiltag for de mange rejsende montører i industrien, som rundt i verden har brug for mere lempelige rejsemuligheder. Lukkede grænser er for et globalt erhverv noget nær en katastrofe, siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk pumpekoncern leverer kanon-resultat
- Største værfter tester pumper i Nordjylland
- Den maritime industri er hårdt ramt
- Dansk virksomhed sikrer grønt genbrug
- Wärtsilä vil spare 100 mio. euro
- Søby Værft hjemsender, men fyrer ingen
- Tilfredshed med fjernelse af anlægsloftet
- Nyt satellitnetværk skal øge sikkerheden
- Wärtsilä tester ammoniak som alternativ
- Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre
- Maritim industri tørster efter opgaver
- Fayard ud med lavere resultat end sidste år


Dagens mest læste

- Video af sammenstød med krydstogtskib
- Tomt AIDA-krydstogtskib til kaj i Skagen
- Hyldest til hverdagens corona-helte


Ugens mest læste

- Ups: 334 meter containerskib på grund
- Stena Saga: Hospitalsskib på 14 dage
- Sådan fik J.A. Rederiet vendt fiskefartøj
- Krydstogt-giganter rammes dobbelt
- Så er færgen M/F Broen sikret overlevelse
- Vildt: Krydstogtskib blev beskudt og påsejlet
- Fiskefartøj på ret køl i Hirtshals Havn
- Royal Arctic Line ramt af corona-virus
- Tre søfolk kvæstet i ulykke på Torm-skib
- Krydstogtskib oplagt i Fredericia i 4 uger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst