Klik venligst
danskerederier.gif

Gigantisk bestilling er færdigleveret

Gigantisk bestilling er færdigleveret
HMM Algeciras var det første af 12 i serien af verdens største containerskibe. Nu er det sidste leveret. Arkivfoto.

Tirsdag 15. september 2020 kl: 13:58


Sydkoreanske HMM har modtaget det sidste af de 12 gigantiske containerskibe, der blev bestilt for to år siden på henholdsvis Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding og leveret over blot 5 måneder.

Det sidste af de tolv gigantiske containerskibe, der med en kapacitet på 24.000 teu er verdens største, fik navnet HMM St. Peterburg, da det blev leveret fra Samsung Heavy Industries, der også har bygget fire af de andre skibe i serien, mens syv skibe blev bygget på Daewoo-værftet.

Det aggressive udvidelsesprogram for HMM var kun muligt på grund af massiv statsstøtte fra Sydkorea.

Der er tale om den største serie af mega-containerskibe, der nogensinde er bygget og alle skibe er indsat på ruterne mellem Asien og Nordeuropa, hvilket gør det muligt for HMM at have ugentlige afgange.

De enorme skibe rummer hver 23.964 teu og er udstyret, så de bruger 13 pct. mindre brændstof pr. teu sammenlignet med rederiets tidligere klasse af skibe med en kapacitet på 15.000 teu.

Og trods den bratte nedgang i den transporterede volumen på grund af Corona krisen, har skibet sejlet fuldt lastede, oplyser rederiet.

I maj satte det første skib i serien, HMM Algeciras, ny verdensrekord, da den lastede 19.621 teu, og siden den gang har dets søsterskibe i gennemsnit haft 19.500 teu om bord, oplyser rederiet.

Hvert skib har ifølge tidligere oplystninger kostet 1,1 mia. kr. men hvor stor en del af dette beløb, der er betalt af statsstøtte er ukendt.
Programmet blev sat i gang, fordi det dels skulle støtte HMM, dels de to sydkoreanske værfter, der fik milliard-ordren.

Men tilvæksten i HMM-flåden slutter ikke med leveringen af HMM St. Petersburg.
Yderligere otte 16.000 teu store containerskibe er ved at blive bygget på Hyundai Heavy Industries og vil tilgå HMM i den første halvdel af 2021 som led i rederiets strategi om at nå en kapacitet på 1 mio. teu i 2022, hvilket vil konsolidere rederiets placering som nr. 8 på listen over verdens største containerrederier målt på kapacitet.

Maersk ligger fortsat på førstepladsen med 4,1 mio teu. med MSC på 2. pladsen med 3,8 mio. teu. og Cosco Group på 3. pladsen med 3 mio. teu.

Kilde: Maritime Executive


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Første stadestik til ny Hempel fabrik i Kina
- Tysk retssag om Femernbæltforbindelsen
- Endnu en stor kontrakt til Karstensens
- Danske Maritime sætter fokus på verdensmål
- Danske Maritime støtter højere klimamål
- Danmark ind i europæiske brintalliance
- Gigantisk bestilling er færdigleveret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Corona sender Karstensen-ansatte hjem
- Povl Anker i dok på kritisk tidspunkt
- Hvide Sande Shipyard udvider produktionen
- Ny bølge af containerskibe kan være på vej


Dagens mest læste

- Fragtskib vædrer sluse for anden gang
- Carnival skrotter tre krydstogtskibe
- Ærøfærge rammer havneanlæg i tyk tåge
- Amorella trækkes fri af grunden onsdag
- Ny leder af Marstal Søfartsmuseum


Ugens mest læste

- Vild med dans for slæbebåde
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Stor færge stødt på skær ved Ålandsøerne
- Spækhuggere går til angreb på skibe
- Krigsskib fra 1644 fundet i Femern Bælt
- DFDS fastholder Oslorute trods restriktioner
- Alle passagerer er reddet sikkert i land
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
Klik venligst
Klik venligst