Fugleflugtslinjen fylder 60 år i dag

Selvom man fylder 60, er der ingen grund til at gå i stå – det gælder også Fugleflugtslinjen og de færger, der betjener ruten. I det seneste årti har særligt zero direct emission sejlads og bæredygtighed har været i fokus for Scandlines, der driver ruten.

Færgen Kong Frederik IX, der blev bygget i 1954, var den første færge på Rødby-Puttgarden, hvor den sejlede indtil 1968. Foto: Scandlines..

Fugleflugtslinjen blev indviet i 1963 – 18 år efter afslutningen af 2. verdenskrig. Dengang var det ikke zero direct emission og bæredygtighed, der fyldte dagsordenen. Sporene fra krigen spøgte stadig, og det var tydeligt i åbningstalerne.

Både den tyske Forbundspræsident Lübke og danske Kong Frederik IX lagde vægt på, at færgeforbindelsen mellem de to lande skulle bidrage til gensidig kulturel og politisk forståelse mellem to folk, deres kultur og politik samt samhandel. De udtrykte også et ønske om, at ruten skulle fremme det europæiske samarbejde.

Da ruten åbnede, var den ejet af Deutsche Bahn på tysk side og DSB på dansk side. Trods det delte ejerskab investerede de to selskaber i 1997 i fælleskab i fire nye færger til ruten – de dobbeltender-færger, vi kender i dag. Færgerne var fremtidssikrede, da de blev bygget som dieselelektriske. På den måde var der muligheder for udskiftning af dieselgeneratorerne, når der var ny teknologi tilstede.

I dag viser en tur i maskinrummet og på broen, i kabyssen eller en tur under vandlinjen tydeligt, hvordan færgerne på Fugleflugtslinjen følger med tiden. Allerede i 1998 blev der med brug af simulatoren i Puttgarden lavet øvelser for at spare brændstof. I begyndelsen af nullerne fik skibene installeret udstødskedler, og skrogene blev optimeret, så skibene brugte mindre brændstof under sejladsen. I 2013 var teknologien til at supplere dieselmotorer med batterier til stede. Et stort skridt mod zero direct emission sejlads blev dermed taget, da den første af de fire færger blev bygget om til hybridfærge.

I dag fylder batteripakkerne til hybridsystemet godt op i maskinrummet på alle fire passagerfærger på ruten. Automationsskærme både der og på broen overvåger strømgenerering og forbrug. Madspild bliver bekæmpet i kabyssen, blandt andet ved at servere tallerkenretter i stedet for buffet. Under vandlinjen er færgerne bemalet med silikonemaling, der gør, at færgerne glider lettere gennem vandet. På hver færge ses desuden fire nye, støjsvage thrustere. Udover at sænke det støjniveau, der kan stresse blandt andre marsvinene i Femern Bælt, er thrusterne konstrueret sådan, at færgerne bruger mindre brændstof under sejladsen.

Siden åbningen i 1963 har Fugleflugtslinjen transporteret 315 millioner passagerer over Femern Bælt. Med så mange passagerer skal også terminalerne følge med udviklingen. Elektroniske løsninger sikrer, at check-in går lynhurtigt, og for både fragt og personbiler vil der snart komme automatisk check-in via nummerpladegenkendelse.

Det er bare en del af de stærke beviser på, at den 60 år gamle færgerute følger med tiden – og endda ofte er lidt foran. Endnu et bevis bliver lagt på bordet i 2024, når en helt ny, elektrisk færge står til søs på ruten.

Kong Frederik d. IX åbnede ruten sammen med den daværende tyske forbundspræsident Dr. Lübke, der ankom med færgen "Theodor Heuss" - i dag for 60 år siden. Se reportagen fra åbningen her.

Kilde: Scandlines.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Go Nordic Cruiseline inviterede over 400 hjemløse til julefrokost

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course