Officiel undersøgelse af Maersk-forlis i gang
Stor offentlig fransk interesse for konsekvenserne af forliset, hvor to Maersk Supply skibe sank ud for den franske kyst, får nu den danske havarikommission til at åbne en officiel undersøgelse af sagen.
Hvad skete der, hvordan kunne det ske - og hvorfor. Det er de tre vigtigste spørgsmål, som Havarikommissionen nu vil søge svar på omkring forliset ud for den franske kyst, hvor to Maersk Supply Service skibe på slæb blev tabt og sank til bunds.
Den maritime Havarikommissions undersøgelseschef, Øssur Jarleivson Hilduberg, peger overfor Maritime Danmark på, at den store offentlige interesse for sagen i Frankrig er en af hovedårsagerne til, at der nu gennemføres en egentlig undersøgelse af sagen.
“Maersk Battler, der havde de to udfasede skibe på slæb, er den egentlige genstand for undersøgelsen. Men vi kigger også på konsekvenserne - altså eksempelvis om de to vrag lækker olie, men det ved vi ikke noget om endnu”, siger han.
De franske myndigheder observerede oliefilm på havoverfladen på de steder, hvor de to skibe sank. Og det førte til, at den franske maritime præfekt for Atlanten krævede en detaljeret redegørelse for skibenes tilstand i den rapport om hændelsen, som Maersk Supply Service skal aflevere til de franske myndigheder. Deadline er i dag, den 1. februar.
Det har foreløbigt ikke været muligt for Maritime Danmark
at få en en kommentar fra Maersk Supply Service. Og således heller ikke svar på, om rapporten med ROV-inspektion af skibene er afleveret.
Maersk har tidligere understreget, at de vil bistå myndighederne i opklaringsarbejdet.
De to fartøjer, Maersk Shipper og Maersk Searcher, var under slæb af Maersk Battler fra Danmark til Tyrkiet hvor de skulle ophugges, da Maersk Shipper den 22. december af ukendte årsager sank godt 85 sømil vest for Brest. De to fartøjer var fortøjet til hinanden, og derfor kæntrede Maersk Searcher da Maersk Shipper sank på 160 meter vand. Efterfølgende sank også Maersk Searcher.
Flere franske miljøorganisationer har været ude med skarp kritik af Maersk Supply Service, hvilket fik
den franske miljøminister Ségolène Royal til at bede den danske erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), om, at danske myndigheder hjælper til med at opklare sagen.
Havarikommisionens undersøgelseschef har en målsætning om, at undersøgelsen er færdiggjort om “6-8. måneder”. Undersøgelsen udarbejdet i samarbejde med Maersk Supply og de franske myndigheder.
Redaktionen.