Forsikringsselskaber venter megaregning

Forsikringsbranchen kan se frem til at skulle udbetale i hundredvis af millioner USD alene for det gods, der er gået tabt ved branden på Maersk Honam. Hvor store erstatninger, der bliver tale om, kan dog først afgøres, når engang skibet er kommet i havn og omfanget af skaderne er gjort op.

Hvor stor den samlede erstatning bliver, er uvist, da nogle afskibere sandsynligvis ikke har forsikring. De vil derfor få en ubehagelig oplevelse, når de skal betale et betydeligt gennemsnitsbeløb, før de kan få ubeskadigede containere frigivet, da Maersk Line har erklæret ”general average”.

En Maersk-talsmand fortalte i går til The Loadstar, at der endnu ikke er truffet beslutning om bestemmelseshavnen for det brandskadede Maersk Honam på 15.262 TEU. Ifølge AIS-signaler fra et af bjærgningsfartøjerne, er det stadigt ulmende fartøj nu under bugsering i en nord-nord-østlig retning, hvilket kunne antyde, at Mumbai er målet.

Havnemyndighederne skal dog først acceptere at fartøjet kan modtages og skal derfor overbevises af bjærgningsselskaberne om, at containerbranden er fuldstændig slukket, hvilket kan tage flere dage.

Da det 6.750 TEU containerskib, MSC Flaminia, brød i brand midt i Atlanten den 14. juli 2013, gik der næsten to måneder, før en tysk havn endelig besluttede at acceptere anløb af skibet. Ifølge fotos fra den indiske kystvagt synes hundredvis af containere i forskibet på Maersk Honam atvære gået helt til, mens containerne bag skibets overbygning ser ud til at være intakte.

Det grundlæggende koncept for GA er, at alle tab, herunder bjærgnings-, havne- og transferomkostninger, deles mellem ejerne af den last, der ikke har taget skade. Fragtgods, der er forsikret vil derimod betyde en lavine af krav mod den marine genforsikringsbranche.

Forsikringsselskaberne har i nogen tid givet udtryk for deres bekymring over deres eksponering i tilfælde af en stor containerskibskatastrofe. I tilfældet med det 8,110 teu MOL Comfort, der brækkede over ud for Jemens kyst i 2013, resulterede et ”total loss” af skibet og dets 4.380 containere, at erstatningen for godset alene løb op i cirka 300 millioner dollar.

Marineforsikringsselskaberne beregner typisk deres gennemsnitlige eksponering pr. container til mellem 50.000 og 100.000 dollar. Men de værdier, der gik tabt med MOL Comfort var betydeligt højere.

Der har også tidligere været registreret tilfælde af marine forsikringsselskaber, hvor værdien af en enkelt palle i en container har oversteget en million dollar.

Kilde: The Loadstar

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

24.04.2024Maritimedanmark.dk

MSC lægger mia-bud på norsk bilrederi

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Ø-færge ude af drift på grund af uheld med dok

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Medier: Danske rederier har sejlet med russisk olie

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Svensk flådechef: Den russiske skyggeflåde mistænkes for at spionere

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Forberedelserne til fremtidens digitale søkort går i gang

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle