Ny destination kan sætte Grace 1 fri

Ny destination kan sætte Grace 1 fri

Tirsdag 13. august 2019 kl: 08:00


Der er nu tiltagende spekulationer om, hvorvidt tankskibet, der startede konflikten mellem Storbritannien og Iran kan være på vej til at blive frigivet fra Gibraltar. Det skyldes, at Grace 1 mandag overraskende signalerede en ny destination i skibets AIS-system.

Det britiske sikkerhedsfirma, Dryad Global, ser skibets pludselige ændring af af destinationen fra Syrien til Marokko som et muligt hint om, hvad der sker bag kulisserne. Også selvom den "nye" destination efter 12 minutter blev slettet igen.

Signalet om en ny destination kan være det skridt, der gør det muligt for Storbritanniens regering at slippe af med et udenrigspolitisk problem op til de endelige Brexit-forhandlinger.

“Den nylige ændring af destinationen, som Grace 1 signalerede, kommer højst uventet i betragtning af skibets status som uden flag og den kompleksitet, som skibets last af 2,1 mio. tønder iransk råolie udgør. Ikke desto mindre bør det noteres, at indtastningen af en ny destination i AIS er en overlagt handling og dermed kan være et indblik i, hvad der sker bag kulisserne,” skriver Dryad Global i en meddelelse.

Den nye britiske udenrigsminister, Dominic Raab, har tidligere gjort det klart, at Storbritannien under ingen omstændigheder vil gå ind i en byttehandel med iranerne, hvor det opbragte tankskib ved Gibraltar blot frigives til gengæld for en frigivelse af Stena Impero, som iranerne beslaglagde som gengældelse den 19. juli.

Men overvejelserne kan ifølge sikkerhedsfirmaet gå på, at en frigivelse af Grace 1 - fordi skibet ikke længere vil sejle til Syrien - vil føre til, at iranerne også frigiver Stena Impero. Og det vil ikke ligne en byttehandel. Samtidig kan manøvren føre til en reduktion af spændingerne i Den Persiske Golf, vurderes det.

Omvendt kan det svække Storbritanniens position og blive betragtet som en udenrigspolitisk fiasko, hvis den britiske regering frigiver Grace 1, uden en samtidig iransk handling eller erklæring.


Kilde: Dryad Global



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark