Uni-Tankers:Nyt IT-system sparer brændstof

Uni-Tankers:Nyt IT-system sparer brændstof
Efter ti måneders sejlads med Frugal Propulsion systemet opnåede Endelo Swan en brændstofbesparelse på godt 12 pct. Foto: Uni-Tankers.

Tirsdag 4. maj 2021 kl: 10:57


Uni-Tankers vil nu investerer massivt i et intelligent IT-system fra Frugal Technologies, der løbende optimerer motor og propel i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Installationen på det første tankskib har resulteret i en brændstofbesparelse på 12,2 pct., så nu står flere skibe for tur.

Frugal Propulsion blev i fjor installeret på tankskibet Endelo Swan i forbindelse med en dokning og de gode resultater får nu det USTC-ejede rederi til at installere systemet på i første omgang yderligere tre skibe.

“Med Frugal Propulsion står vi med et system, som gør os i stand til at reducere klimapåvirkningen fra vores flåde samtidig med, at vi styrker vores konkurrenceevne. Endelo Swan er en rigtig fornuftig business case, og det er oplagt for os at udvide samarbejdet med Frugal Technologies,” siger Peter V. Stokbro, der er teknisk direktør hos Uni-Tankers.

Uni-Tankers har i første omgang udvalgt tankskibene Fenno Swan, Feo Swan og Lillo Swan til at sejle med Frugal Propulsion, fordi disse skibe stort set har samme opbygning som Endelo Swan. Aftalen mellem de to virksomheder rummer desuden en række optioner, der kan udvide Uni-Tankers investering yderligere over de kommende år,” skriver selskaberne i en pressemeddelelse.

“Vores system er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. For rederen betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende,” forklarer Peter Hauschildt, Naval Architect og CEO hos Frugal Technologies.

Sammen med CTO Lars Stoustrup, der er it-specialist, etablerede han i 2017 Frugal Technologies og udviklede Frugal Propulsion, som løbende er udførligt testet og dokumenteret på en række skibe hos forskellige rederier. Her viser testene en gennemsnitlig besparelse i brændstof på 10-15% og en ROI på 6-18 måneder, afhængigt af forbrug.

“Frugal Propulsion er en ny teknologi med få referencer, men dokumentationen bag systemet er overbevisende. Vi havde i starten en bekymring for, om motoren risikerede overbelastning. Det kunne Frugal Technologies dog hurtigt afkræfte gennem performancetests. Hvis de næste installationer forløber som forventet, er vi klar til at investere yderligere,” siger Peter V. Stokbro fra Uni-Tankers.

Endelo Swan er et af de i alt ca. 40 ejede og chartrede olie- og kemikalietankskibe på mellem 3.000 og 18.000 dwt. i Uni-Tankers flåde.

Kilde: Uni-Tankers og Frugal Technologies.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark