Langt flere tilbageholdte danske skibe
I løbet af de to første måneder i år er syv danske skibe blevet tilbageholdt i forbindelse med havnestatskontrol. Dermed er der allerede på nuværende tidspunkt tilbageholdt dobbelt så mange skibe i år som i løbet af hele sidste år.
Søfartsstyrelsen vil i den nærmeste fremtid afholde uanmeldte syn på nogle af de skibe, som efter Søfartsstyrelsens vurdering har en særlig risiko for at blive tilbageholdt. Det skærpede tilsyn kommer efter, at der i perioden januar-februar 2008 allerede er tilbageholdt syv danske skibe i forbindelse med havnestatskontrol.
I 2007 blev der kun tilbageholdt tre danske skibe i udenlandske havne inden for det såkaldte Paris Memorandum of Understanding (MoU) samarbejde. Selv om det ifølge Søfartsstyrelsen er tre for mange, tyder det på, at den indsats, som Søfartsstyrelsen i samarbejde med de danske rederier gennem en årrække har rettet mod at mindske antallet af tilbageholdelser, har båret frugt.
På den baggrund finder Søfartsstyrelsen det beklageligt, at årets første tilbageholdelse skete allerede den 4. januar i år i Aveiro i Portugal. Efterfølgende er 6 danske skibe blevet tilbageholdt ved havnestatskontrolsyn:
Los Angeles, USA, 9. januar 2008. Krdz. Eregli, Tyrkiet, 31. januar 2008. Droghda, Irland, 1. februar 2008. Mersin, Tyrkiet, 6. februar 2008. Malmø, Sverige, 28. februar 2008. Antwerpen, Belgien, 29. februar 2008.
Tilbageholdelserne giver Søfartsstyrelsen anledning til at fremhæve, at styrelsen som et led i strategien om at være Europas førende søfartsnation fortsat vil arbejde på at nedbringe antallet af tilbageholdelser. Alle havnestatskontrolinspektioner udført på danske skibe undersøges, og ved fejl følges der op over for de relevante rederier. Hvor det er påkrævet, vil Søfartsstyrelsen anlægge en skærpet tilgang.
Søfartsstyrelsen vil i den nærmeste fremtid afholde uanmeldte syn på nogle af de skibe, som efter Søfartsstyrelsens vurdering har en særlig risiko for at blive tilbageholdt.
Søfartsstyrelsen understreger, at det er det enkelte rederis ansvar, at alle rederiets skibe er sødygtige og i en forsvarlig stand. Styrelsen står gerne til rådighed med vejledning, hvor der måtte herske tvivl om de gældende regler. Søfartsstyrelsen anbefaler, at der udarbejdes check- eller kontrollister, der altid - også inden havneanløb - sikrer, at skibet er i sødygtig og forsvarlig stand, og at skibets certifikater og besætningens sønæringsbeviser kan fremlægges i god orden i forbindelse med en eventuel havnestatskontrol.
Søfartsstyrelsen udgav i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen 2003 Vejledning nr. 3 om andre staters havnestatskontrol af danske skibe. Denne vejledning kan fortsat tjene som en hjælp til danske redere og skibsførere inden en eventuel havnestatskontrol.
Søfartsstyrelsen har i bekendtgørelse nr. 739 af 14. juli 2005 om betaling for syn af skibe m.v. hjemmel til mod betaling at gennemføre syn på et dansk skib, der har været tilbageholdt. Denne hjemmel medfører, at rederiet pålægges samtlige Søfartsstyrelsens omkostninger såvel for syns- og rejsetid samt rejseomkostninger, når Søfartsstyrelsen gennemfører et syn efter en tilbageholdelse.
Søfartsstyrelsen understreger, at i situationer, hvor et dansk skib får "udsat inspektionen af skibet, indtil de ansvarlige parter har taget de nødvendige skridt til at sikre, at skibet opfylder de relevante konventionskrav", vil skibet tillige blive tilbageholdt af Søfartstyrelsen med en meddelelse om, at Søfartsstyrelsen kan tilkaldes, når rederiet enten selv eller sammen med klassifikationsselskabet har gennemgået hele skibet og sikret, at det opfylder de relevante konventionskrav fuldt ud.
Derefter vil Søfartsstyrelsen afholde et syn af skibet. Såfremt dette syn forløber med tilfredsstillende resultat, vil Søfartsstyrelsen meddele den pågældende havnestatskontrolmyndighed status. Derefter vil denne myndighed komme om bord og sikre sig, at forholdene er i orden. Først derefter vil skibet blive frigivet.
Søfartsstyrelsen understreger også, at hvis man vil være sikker på at undgå tilbageholdelser med deraf følgende udgifter, skal skibene til enhver tid være godt vedligeholdt, opfylde de givne forskrifter og være i sødygtig stand.
Kilde: Søfartsstyrelsen