Cargo Ferry flytter containere fra vej til sø
Cargo Ferry er et nyt maritimt transportprojekt, som forleden blev præsenteret i Oslo ombord på Nor Lines nye LNG-drevne skib M/S Kvitbjørn. Efter mere end to års arbejde kan gruppen bestående af 27 virksomheder inden for nærskibsfart ført an af DNV GL præsentere et koncept, der er en alternativ transportløsning for containere, der bliver transporteret mere end 200 kilometer på land.
”Analyserne viser, at der er et betydeligt potentielt marked for en maritimt baseret logistikløsning”, siger Remi Eriksen, Group Executive Vice President i DNV GL.
Hovedmarkedet for Cargo Ferry-konceptet er gods, som for nuværende bliver transporteret på lastbiler over lange distancer til og fra norske kystbyer. Efter at have udført omfattende kundeanalyser og interviews er man kommet frem til, at mellem 17 og 20 millioner ton gods bliver transporteret på denne måde pr. år.
Cargo Ferry-konceptet tilbyder transport til og fra destinationer, som er forbundet via effektiv maritim transport på fire hovedruter. Logistikløsningen dækker transport af gods fra en godsterminal til en anden, eller fra et lager til et andet, men kan også omfatte transport fra afsender til modtager eller kan begrænses til fra havn til havn.
Konceptet er bygget op omkring et nyt Lo/Lo-skib. Med egne kraner kan skibet bære 110-140 stk. 40 eller 45-fods containere. Skibet sejler med en hastighed på 12-15 knob, er LNG-drevet, har et batteri til hybriddrift og kan derudover benytte sig af landstrøm. Derfor har skibet ekstremt lave emissioner. Desuden kan skibet operere uden assistance fra land, da skibet har et automatiseret fortøjningssystem.
Hvis de 17 til 20 millioner ton gods skal transporteres på denne måde, ville det kræve 14 skibe, som hvert år skulle transportere 220.000-270.000 stk. 45-fods containere. Til gengæld ville det være 20-30 procent billigere, end hvis lastbiler transporterede dem, og konceptet er både mere fleksibelt og miljøvenligt.
”Det vil være muligt at overføre fem millioner ton gods fra vej til sø med en minimal omkostning for myndighederne. Det repræsenterer en årlig fordel for samfundet på cirka 1,3 milliarder norske kroner. Dertil kommer, at reduktionen i vejtrafik betyder færre ulykker på vejene, mindre vejvedligeholdelse og et dramatisk fald i CO2-udledningen så vel som i SOx- og NOx-emissionerne, hvilket giver et positivt sundhedsresultat”, siger Remi Eriksen.
Kilde: DNV GL