CMA CGM på vej til nyt storindkøb af skibe
Det franske rederi CMA CGM, der ellers satser massivt på LNG-drevne containerskibe, har underskrevet et letter-of-intent om levering af op til tyve nye konventionelt drevne containerskibe i panamax-størrelsen til en samlet pris på 1,2 dollar euro - svarende til knap 7,5 mia. kr.
Den foreløbige aftale er underskrevet med to kinesiske værfter, der ifølge aftale hver skal bygge op til ti skibe. I første omgang skal hvert værft bygge fem 5.500 teu skibe med option på yderligere fem.
Skibene skal udstyres med stel til 800 kølecontainere og forventes at koste mere end 60 mio. dollar pr. styk med forventet levering i 2023.
Mens CMA CGM i de senere år har satset massivt på LNG-drevne skibe og har bestilt i alt 26 af den type. Men det er alle meget større skibe, og en unavngiven værftsdirektør siger til TradeWinds, at panamax-størrelsen er for lille til at have plads til LNG-tanke. “Omkostningerne til maskine for disse skibe vil også være høj og det hænger ikke sammen økonomisk,” siger kilden.
Der er i øjeblikket stor efterspørgsel for værftskapacitet til bygning af nye containerskibe, og det har sammen med højere stålpriser betydet, at prisen for at bygge et containerskib er steget med op til 25 pct.
Kilde: TradeWinds.