Cyber-angreb er en voksende trussel i 2018

2017 blev året, hvor shippingbranchen for alvor begyndte at tage risikoen for cyberangreb alvorligt efter det voldsomme angreb på A.P. Møller - Maersk i juni måned. Angrebet på Maersk kostede selskabet op mod 300 mio. dollar. Et cyber-angreb på skibe kan få andre konsekvenser.

Cyber-angrebet på A.P. Møller - Maersk lammede IT-systemer og dermed bl.a. terminaler verden over. Det kostede dyrt i form af forsinkede leverancer og tab af omsætning, men ingen mennesker var i fare i forbindelse med angrebet, der ramte selskabets IT-systemer på land.

Men det kan gå anderledes galt, hvis cyber-angrebet er rettet mod skibe. Det skete netop i februar i år, da et tysk containerskib blev hacket og kaptajnen mistede kontrollen over skibets navigationssystem i 10 timer, ifølge publikationen Safety at Sea.

Ved den lejlighed førte angrebet ikke til skader, men det udstillede sårbarheden ved connectede skibe, hvis sikkerheden omkring IT-systemerne og brugen af dem ikke tages alvorligt.

Skibskollisioner, grundstødninger eller forlis som følge af manipulation med lastovervågningssystemer kunne blive alvorlige følger af hackerangreb.

Og selvom der - ganske naturligt - findes en lang række regler, der skal minimere uheld og ulykker på skibe, retter ingen af disse sig mod risikoen for cyber-angreb.

FN´s søfartsorganisation IMO udarbejdede tidligere på året retningslinjer for håndtering af maritime cyber-risici. Men organisationen kunne på et møde i sikkerhedskomiteen i juni - 10 dage før angrebet på Maersk - ikke blive enige om at indarbejde disse retningslinjer i den såkaldte International Safety Management Code (ISM), der er den internationale standard for sikker drift af skibe.

Medlemmerne af Sikkerhedskomiteen blev dog enige om en resolution, der bekræfter, at godkendte sikkerhedsstyringssystemer (SMS) bør tage hensyn til håndteringen af cyber-risici i overensstemmelse med ISM.

Organisationen opfordrede flagstaterne til at sørge for, at håndtering af cyberrisici blev indarbejdet i rederiernes SMS senest i den første årlige godkendelse efter 1. januar 2021.

Dette skete som tidligere nævnt 10 dage inden cyber-angrebet på Maersk. Siden har der været spekulationer blandt maritime sikkerhedseksperter om, hvorvidt dette angreb ville føre til nye regler. Men hidtil er dette ikke sket.

IMO anfører, at teknologien udvikler sig meget hurtigt og dermed også karakteren af trusler, “hvilket gør det vanskeligt at adressere disse risici alene gennem tekniske standarder”.

Derfor anbefaler IMO brugen af risk management værktøjer i forbindelse med bekæmpelsen af cyber-angreb.

Ud over det voldsomme cyber-angreb på Maersk, har også BW-Group og Clarksons oplyst, at de blev ramt af mindre cyber-angreb i år.

Kilde: Fairplay

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark