Dansk IT-koncern køber sig ind i det maritime marked
IT-koncernen Simple Agency Group har opkøbt Seasat-koncernen og tager dermed et stort skridt ind på det maritime marked i Norden. Selskabet sætter kurs mod markedslederskab inden for maritim IT og compliance.
Mike Valencia, Group CEO i Simple Agency Group.. Foto: Simple Agency Group
Opkøbet af Seasat, der er specialister i satellitbaseret internet til offshore vind og den maritime industri, styrker koncernens position i en branche, hvor ny teknologi som Starlink og OneWeb, gør satellitkommunikation til søs mere tilgængelig og åbner for massiv vækst, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
"Vi ser en stigende efterspørgsel på avancerede IT-løsninger i det maritime marked, og Seasat har allerede en solid position blandt aktører som Søværnet og ESVAGT. Med denne investering ruster vi os til at tage markedsandele i Norden og globalt," siger Mike Valencia, Group CEO i Simple Agency Group.
USA´s nye kurs overfor Europa gør det i manges øjne usikkert at købe amerikansk - godt hjulpet på vej af Elon Musk´s trusler om at fjerne Ukraines adgang til Starlink, der er af vital betydning for landets evne til at forsvare sig mod de russiske angreb.
Simple Agency Group vil gerne tilbyde et europæisk alternativ.
"Vi oplever allerede nu, at forsvarsindustrien omlægger deres IT-infrastruktur fra oversøiske leverandører til europæiske alternativer. Med Seasats teknologi og vores platform kan vi tilbyde en samlet IT-løsning, der reducerer afhængigheden af flere underleverandører og sætter nye standarder for sikkerhed og performance," siger Mike Valencia og fortsætter.
"Vores ambition er klar: Vi vil være markedsleder inden for maritim IT og compliance inden for 3-5 år.”
Selskabet er vokset hastighed og beskæftiger nu 125 medarbejdere og havde i 2024-regnskabet en omsætningsvækst på 61 pct. til 106 mio. kr. og en resultatvækst på 190 pct. til 22 mio. kr.
Og i 2025 forventer selskabet en nettoomsætning på 230-260 mio. kr. og en driftsindtjening på 42-47 mio. kr.
-emte