Danske muligheder i dystert fremtidsbillede
Verdens skibsværfter har det elendigt ovenpå Conorakrisen og 200 ud af 281 værfter verden over vil stå uden ordrer inden udgangen af 2021, vurderer ny rapport fra Dansk Skibskredit. Men en kapacitetsnedgang kan være godt for Danmark.
Der er udsigt til, at det bliver skåret en ganske stor bid af overkapaciteten inden for skibsbyggeri på verdensplan, hvis 200 værfter, der repræsenterer 40 pct. af den samlede kapacitet, forsvinder ud af markedet, som rapporten fra Dansk Skibskredit forudser.
Og det kan være godt for Danmark, vurderer såvel Danske Rederier som Danske Maritime, der repræsenterer værfterne.
“Branchen har været præget af overkapacitet i mange år. Danske værfter har specialiseret sig, og de er meget stærke,” siger Jenny Braat, administrerende direktør i foreningen til TV 2.
“Hvis der skal være et sundt marked, skal der ikke bygges flere skibe, end der er behov for. Vores største bekymring er sådan set, hvis man nogle steder opretholder en produktion af skibe, som der ikke er behov for,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
Rapporten fra Dansk Skibskredit tegner generelt et negativt billede af fremtidsudsigterne for shipping i bred forstand.
Også containermarkedet rammes på grund af den økonomiske recession, der ventes at følge i kølvandet på coronakrisen. Der vil blive brug for mindre kapacitet.
“Ophugningsaktiviteten vil sandsynligvis blive øget, og det kan reducere den økonomiske levetid for nogle fartøjer og forringe værdien af andre fartøjer permanent,” hedder det i rapporten.
“Verdenshandelen vil ifølge WTO's mest optimistiske scenarie for 2020 falde med 13 procent, og det er klart, at når vi oplever et større fald i verdenshandelen, så vil man også opleve et fald i transportdelen af verdenshandlen, og det rammer branchen hårdt, siger Jakob K. Clasen.
Kilde: TV 2