Danske Rederier: Der skal fokus på handling
Ministre fra nordsølandene, EU’s energikommissær og en stribe markedsaktører mødes i dag på Odense Havn for at drøfte, hvordan man indfrier Nordsøens potentiale for vedvarende energi. De har fokus på alt det rigtige. Men nu skal der mere politisk handling til for at forløse potentialet, mener Danske Rederier.
”Der kan ikke være tvivl om, at man her på Nordsømødet har fokus på alle de væsentligste emner. For at realisere Nordsøens enorme havvindspotentiale skal vi fremme finansiering og fjerne bureaukratiske hindringer. Ellers risikerer vi, at Europa bliver kørt agterud af Kina, USA og andre fremadstormende lande. Det er selvsagt skidt for den europæiske konkurrenceevne, men også for forsyningssikkerheden og for den grønne omstilling i Europa,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier, som deltager på Nordsømødet.
Nordsømødet afholdes på et tidspunkt, hvor en stribe PtX-projekter, der blandt andet skulle skabe grønne brændstoffer til skibe, er blevet droppet.
“Det går alt for langsomt med at få produktionen af grønne brændstoffer via PtX op i gear. Derfor kræver det politisk handling og offentlige investeringer i produktionen af grønne brændstoffer, som skal op i skala meget hurtigere, end det sker i dag, hvis vi skal kunne gennemføre en grøn omstilling, bl.a. af skibsfarten,” siger Jacob K. Clasen.
Han peger på, at det også er nødvendigt at få lukket prisgabet mellem de grønne og de sorte brændstoffer, hvis de ambitiøse klimamål skal nås.
-emte
Fakta om Nordsøsamarbejdet
Nordsøsamarbejdet er et samarbejde om havvind og el-net i Nordsøen mellem Belgien, Nederlandene, Luxembourg, Irland, Frankrig, Norge, Sverige, Tyskland og Danmark med deltagelse af Europa-Kommissionen. Efter Brexit deltager Storbritannien på teknisk niveau.
Samarbejdet startede i sommeren 2016, hvoraf Danmark havde formandskabet fra sommeren 2018 til udgangen af 2019. Danmark har igen overtaget formandskabet i 2024.
Kilde: Danske Rederier