Danske Rederier: DK skal sikre svovl-politi
Danmark skal gå i spidsen og sikre, at de de nye regler om reduktion af svovlindholdet i skibes brændstoffer rent faktisk overholdes. Ellers kan de føre til unfair konkurrence, mener Danske Rederier. Reglerne indføres fra 1. januar 2020.
“Det bør være en mærkesag for søfartsnationen Danmark at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne. For vi er på forkant med udviklingen, da der allerede i dag stilles krav i særligt kystnære zoner – herunder bl.a. Nord- og Østersøen. Her må skibene højst udlede svovl, som svarer til brændstof med 0,1 % svovl.”
Det mener underdirektør Maria Bruun Skipper, Danske Rederier, og Jørn Jespersen, der er direktør i Dansk Miljøteknologi.
I et indlæg i Berlingske argumenterer de for, at en effektiv håndhævelse
for at forhindre unfair konkurrence fra rederier, der omgår reglerne: “F. eks. vil et mellemstort containerskib spare godt 2,5 mio. kr. på en tur fra Europa til Asien og tilbage igen ved at undlade at overholde de nye regler.”
Overholdelsen af de skrappe regler i de danske farvande kontrolleres af de danske myndigheder med fly, helikopter overvågning af den såkaldte “sniffer", der er placeret under Storebæltsbroen. Det har virket i Danmark, men er ikke metoder, der kan bruges på verdenshavene.
“Derfor foreslår vi følgende: Danske myndigheder bør i IMO FN arbejde for nye krav, så skibene bliver kontrolleret i havne overalt i verden. Derudover skal værktøjskassen til kontrol opbygges, fx med udstyr til løbende målinger af skibenes svovludledninger på åbent hav. Skal den gode indsats fra dansk side fastholdes, så kræver det, at de nødvendige ressourcer afsættes fra politisk hold. Det kræver nemlig en kombination af solidt benarbejde samt stor diplomatisk indsats,” skriver Maria Bruun Skipper og Jørn Jespersen.
Kilde: Danske Rederier