DFDS overskud på 547 millioner kroner
DFDS fik i 2010 et overskud på 547 millioner kroner før skat, mod et overskud på 20 millioner kroner i 2009. Driftsoverskuddet (EBITDA) blev på 1,3 milliarder kroner – en stigning på 58 procent. I 2011 ventes et driftsoverskud på 1,5 milliarder kroner.
”Integrationen af Norfolkline går både hurtigere og bedre end forventet. Resultaterne i 2010 og forventningerne til 2011 viser, at overtagelsen var klart værdiskabende. Ved dette års udgang regner vi med, at synergierne vil være omkring 180 mio. kr. på årsbasis. Desuden har vi skabt værdi for vores aktionærer ved at sælge eller afvikle underskudsgivende ruter”, siger DFDS CEO Niels Smedegaard i en kommentar til regnskabet.
Driftsresultatet blev 1,3 milliarder kroner før særlige poster, en fremgang på 469 millioner kroner fra 2009. Fremgangen afspejler bedringen af markedsvilkårene, overtagelsen af Norfolkline fra juli 2010 og den omfattende effektivisering og tilpasning af driften, der er gennemført i de seneste par år.
For 2011 forventes resultatet før skat og særlige poster at stige til omkring 550 millioner kroner. Forventningerne bygger på en antagelse om generelt voksende efterspørgsel i Nordeuropa. På fragtmarkedet forventes væksten at blive højest i Østersøområdet og mindre på Nordsøen. På passagermarkedet forventes væksten at blive moderat og ligeledes med højere vækst i Østersøområdet end på de øvrige markedsområder.
Årets omsætning blev på 9,9 milliarder kroner, en stigning på 51% i forhold til 2009, hvilket primært kan henføres til tilgangen af Norfolkline, men også organisk vækst, særligt for fragtaktiviteterne.
Det gennemsnitlige antal medarbejdere steg primært som følge af tilgangen af Norfolkline med 24 procent til 4.862 i 2010.
DFDS’ flåde omfattede 57 skibe ved udgangen af 2010, en stigning på seks skibe i forhold til 2009. Der var en tilgang af 16 ro-ro- og ro-pax-skibe i forbindelse med købet af Norfolkline i juli 2010, hvoraf ni var ejede og syv var indchartrede. Netto-tilgangen var imidlertid 14 skibe, da to af skibene var indchartrede fra DFDS. I december 2010 blev fire skibe (to ejede og to indchartrede) afhændet som følge af salget af to ruter på Det Irske Hav. Derudover blev ét indchartret ro-pax-skib tilbageleveret, idet ruten Rosyth-Zeebrugge blev omdannet til en fragtrute.
Ved udgangen af 2010 var tilgangen af skibe fra Norfolkline dermed reduceret til ni skibe. Inklusive tilgangen af skibe fra Norfolkline steg den samlede roro- flåde i 2010 kun med ét skib, idet ét ældre skib blev ophugget og fire indchartrede skibe blev tilbageleveret som følge af tilpasning af kapaciteten i 2010. Herudover blev én indchartret ro-ro-nybygning leveret til DFDS i 2010.
Som følge af købet af Norfolkline blev antallet af ro-pax-skibe øget med fem skibe til 14 skibe ved udgangen af 2010. Der var ingen ændringer i flåden af passagerskibe i 2010. Antallet af indchartrede containerskibe blev reduceret med ét skib til fire skibe, idet produktionssamarbejder med andre rederier blev udvidet for at reducere kapacitet i markedet.
Ejerandelen pr. skibstype varierer i henhold til skibstypens grad af specialisering. De mest specialiserede skibe i flåden er passagerskibe, hvor ejerandelen var 100% ved udgangen af 2010. Ro-pax-flåden er ligeledes specialiseret tonnage og ejerandelen var 86%. Dele af ro-ro-flåden er specialiseret i forhold til særlige krav om størrelse, fart og hurtig afvikling af lastning/losning. Disse skibe er primært beskæftiget på Nordsøen. Ejerandelen af ro-ro-flåden var 61procent ved udgangen af 2010, hvilket er på niveau med 2009. Ejerandelen for standardtonnage som container- og trampskibe var 0 procent. Charterperioden for indchartret tonnage varierer fra nogle få måneder til op til ni år.
Den gennemsnitlige alder for den ejede del af ro-ro- og ro-paxflåden var henholdsvis 8,6 år og 10,8 år ved udgangen af 2010, hvilket er tilfredsstillende. Passagerskibenes Gennemsnitlige alder var 20,8 år ved udgangen af 2010, eksklusive udchartrede Queen of Scandinavia.
I 2012 leveres to ro-ro-nybygninger som en del af DFDS’ tonnagesamarbejde med det danske og tyske forsvar. Ro-paxskibet Lisco Gloria blev i januar 2011 erklæret for et totaltab efter en brand i oktober 2010. I februar 2011 blev et ro-pax-skib, der var beskæftiget på Det Irske Hav, solgt.
Udover ovennævnte ro-ro-nybygninger er der på nuværende tidspunkt ingen planer om køb eller nybygning af tonnage i 2011 eller 2012.
Kilde: DFDS