"EU bør belønne grønne firstmovers"
I et åbent brev til beslutningstagere i Bruxelles går repræsentanter fra skibsfarten og energibranchen sammen om at opfordre til at styrke den kommende FuelEU Maritime regulering, så den fremmer brugen af nye grønne e-brændstoffer mest muligt.
I fremtiden skal der gradvist blandes grønne brændstoffer i skibenes tanke for at sænke drivhusgasintensiteten i skibenes udledninger. Det er kerneelementet i den nye FuelEU Maritime regulering, som lige nu er på vej gennem det politiske system i Bruxelles.
For at sikre, at de kommende regler vil have så stor en effekt som muligt har Danske Rederier sendt et åbent brev til beslutningstagerne i Bruxelles sammen med Methanol Institute og World Shipping Council.
I brevet opfordrer underskriverne til, at de ”firstmovers”, som vælger de nye, og dyrere e-brændstoffer for at leve op til den kommende regulering, skal belønnes.
Det vil nemlig stimulere efterspørgslen efter e-brændstoffer og sætte skub i produktionen af dem, mener de.
”E-brændstoffer er langt fra tilgængelige i tilstrækkelige mængder, og det kræver derfor omfattende planlægning at sikre forsyningen til skibe, der sejler over hele kloden. Derfor skal det være mere attraktivt at vælge e-brændstoffer frem for at bruge de andre billigere, grønne brændstoffer, som også overholder kravene. Det skal simpelthen kunne betale sig at gå foran.”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Dansk Rederier.
I praksis vil indførelsen af en "multiplikator"-mekanisme, som foreslået af både Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen, fremme den rigtige markedsadfærd. Den vil betyde, at en virksomhed i en indfasningsperiode kan nøjes med at iblande en mindre mængde e-brændstoffer - sammenlignet med, hvad de skulle have blandet i af andre grønne brændstoffer – og stadig leve op til kravene, mener Danske Rederier.
Virksomheden vil blive belønnet ved at foretage investeringen og for at drive efterspørgslen efter e-brændstofferne. Dette vil resultere i en øget efterspørgsel af de nye e-brændstoffer og dermed stimulere produktionen og gøre dem mere tilgængelige.
”I 2030 skal mindst fem procent af verdensflåden operere på grønne brændstoffer, så det er afgørende, at produktionen skrues op allerede i dette årti, så vi kan være helt klimaneutrale i 2050. Derfor har vi brug for stimulerende løftestænger som f.eks. multiplikatoren”, siger Maria Skipper Schwenn.
Kilde: Danske Rederier