Færgerederierne er hårdt ramt af krisen
Den økonomiske afmatning har ramt de danske færgerederier hårdt. Lavere aktivitet i erhvervslivet og smalhals privatøkonomien betyder, at passagertallet rasler ned på de fleste ruter, mens færgerne stadig koster det samme at sejle med for rederierne.
"Færgerederierne har store faste omkostninger, så når de mangler omsætning, slår det hårdt igennem på bundlinjen," siger analytiker Johannes Møller fra Danske Bank til dagbladet Børsen.
Han vurderer, at udsigterne til at skabe en rentabel forretning ligger et stykke ude i fremtiden og er tæt forbundet med udviklingen i den globale økonomi.
"De gør, hvad de kan for at tage kapacitet ud, men vi er nødt til at se verdensøkonomien blive bedre, før vi kan se dem tjene penge igen. Vi regner med et ekstremt svært første kvartal, men at det langsomt begynder at blive bedre for rederierne senere på året," siger Johannes Møller til avisen.
Med til at presse rederierne er, at de i løbet af 2008 også har været ramt af høje brændstofpriser i en stor del af året.
Oliepriserne betød, at Mols-Linien kom ud af 2008 med et tab på godt 50 millioner kroner, og det dyrere brændstof fik i midten af 2008 rederiet til at skrue priserne op. Men det fik nærmest kunderne til at flygte væk.
Analytiker Johannes Møller mener, at de høje billetpriser blot har gjort situationen værre for Mols-Linien.
"Mols-Linien har et problem, fordi de har hævet priserne alt for meget og skræmt kunderne væk", siger Johannes Møller.
Danske Bank regner med et overskud i Mols-Linien på 10 millioner kroner i år, mens DFDS ifølge bankens estimater står til at tabe ca. 12 millioner kroner.
Hos Scandlines er der endnu en lille måned til, at årsregnskabet for 2008 bliver fremlagt. Derfor er det endnu uklart, hvordan året er gået, men rederiets ruter er også ramt af faldende passagertal.
Kilde: Dagbladet Børsen