Fejl-40 årsag til Victoria-grundstødning
Besætningen ombord på det 179 meter lange containerskib Victoria havde opmærksomheden det forkerte sted, da det tyskejede skib løb på grund nordvest for Fynshoved den 10. februar. Det fastslår Den Maritime Havarikommission i en netop offentliggjort søulykkesrapport.
Besætningen på Victoria havde fortalt VTS Storebælt, at de ville følge trafiksepareringen ved Hatter Barn og derefter gå igennem kanalen nord for Fynshoved for at sejle til Frederia. Problemet var bare, at skibet forlod den normale rute for tidligt. Trods advarsler fra VTS fortsatte Victoria og stødte på en sandbanke på seks meter vand.
Skibet fik en 50 meter lang flænge i skroget og Kattegat slap nådigt for en større forurening, da olieudslippet var begrænset.
Nu konstaterer Havarikommissionen, at Victoria stødte på grund
"som en følge af en kombination af faktorer, der fik besætningen på broen til at fokusere på timingen for drejet ind i dybvandsruten snarere end på den lave vanddybde forude. Derfor blev besætningen overrasket, da grundstødningen indtraf, og forstod ikke, hvad der var sket."
"Den planlagte indsejling i dybvandsruten ved Lillegrund bidrog til, at besætningen kom i en situation, hvor førsteprioriteten var at navigere visuelt ved hjælp af bøjer snarere end ved hjælp af papirsøkort og elektroniske søkort (ECS). Placeringen af den fritstående faremarkering advarede ikke besætningen om den umiddelbare fare ved det lave vand forude, fordi den var placeret således, at skibet ikke blev ledt væk fra området med lavt vand, hedder det i konklusionen.
At olieudslippet fra skibet blev begrænset skyldes den lave vandtemperatur, der fik olien i tankene til at størkne.
Redaktionen.