Første LNG-drevne containerskib lanceret
Det 1.000 TEU store Wes Amelie blev for få dage siden verdens første containerskib, der er blevet ombygget til at kunne benytte LNG. Ombygningen af skibet der er ejet af Wessels Reederei, skete på på et værft i Bremerhaven.
Der er udsigt til lidt mindre forurening end tidligere, når Wes Amelie igen sejler igennem de danske farvande på sin rute mellem Nordsøen og Østersøen, som det første containerskib, der er blevet ombygget til at kunne benytte LNG i stedet for bunkerolie.
Ombygningen var støttet af Tysklands ministerium for transport og digital infrastruktur og vil formentlig blive udvidet til også at gælde andre
skibe i flåden. Wessels Reedei råder over 15 identiske søsterskibe, der alle opererer på feeder ruter mellem Nordsøen og Østersøen.
Efter ombygningen var det Hamborg-virksomheden Nauticor, der var udvalgt til at forestå Wes Amelie´s første LNG bunkering ved Kühlhauskai i Bremerhaven. Her blev LNG fra i alt fire trucks fyldt i skibets tanke.
“Med konverteringen af Wes Amelie, er Wessels Reederei blevet en pioner i forhold til at gøre LNG til et brændstof for containerskibe. Vi er glade for at understøtte den bestræbelse og ser frem til det kommende samarbejde, ikke mindst i lyset af, at vores kommende LNG-bunker-skib vil komme til at operere i nordvest Europa næste år med fokus på Nordsøen og Østersøen, siger Mahinde Abeynaike, der er direktør i Nauticor.
Det er ventet, at det helt store ryk mod LNG som brændstof til containerskibe vil komme, hvis CMA CGM som rygtet vil udstyre sin kommende serie af 22.000 TEU containerskibe med dual-fuel maskineri. Det betyder, at de både vil kunne benytte LNG og almindelig olie, som brændstof.
Kilde: World Maritime News