Forventet underskud hos Maersk Line
Maersk Line havde i første halvår en nettoomsætning på 10 milliarder dollar, hvilket skal sammenlignes med 12,5 milliarder dollar i første halvår 2015. På bundlinjen blev det til et underskud på 114 millioner dollar mod et overskud på 1.221 millioner dollar i samme periode sidste år.
I andet kvartal blev det til en nettoomsætning på 5,1 milliarder dollar mod 6,3 milliarder dollar i andet kvartal 2015. Samtidig blev sidste års overskud på 507 millioner dollar i andet kvartal vendt til et underskud på 151 millioner dollar.
Tilbagegangen i forhold til sidste år skyldes, at de gennemsnitlige fragtrater faldt med 24 procent i perioden, hvilket kun delvist blev modvirket af en vækst i containermængderne på 6,9 procent. Flådekapaciteten blev øget med 2,2 procent, så stigningen i containermængderne er lig med en bedre udnyttelse af netværket.
Den globale efterspørgsel på containertransport voksede cirka to procent i andet kvartal, men samtidig voksede den globale containerflåde cirka seks procent i andet kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2015. Den samlede globale containerkapacitet udgjorde 20,3 millioner TEU ved udgangen af andet kvartal, hvoraf fem procent var ubeskæftiget. Ved udgangen af andet kvartal bestod Maersk Lines flåde af 283 ejede skibe og 347 chartrede skibe.
Maersk Line fortsætter sine omkostningsbesparelser, og i andet kvartal lykkedes det Maersk Line at forbedre enhedsomkostningerne med 15 procent til 1.911 dollar pr. FFE. Forbedringen skyldes lavere bunkerpriser, bedre flådeudnyttelser og effektiviseringer.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk