Fra "støtteforening" til etableret medlem af fagbevægelsen

Danish Maritime Pilot er på godt tre år gået fra at været en slags faglig kaffeklub for lodser til at blive en fagforening, der er blevet optaget under Serviceforbundet, der er en del af FH. Men en væsentlig ting mangler fortsat.

Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots.. Foto: DMP

Det var en udbredt utilfredshed med forholdene i Lederne Søfart efter optagelsen i Ledernes Hovedorganisation, som førte til dannelsen af Danish Maritime Pilots, der ifølge initiativtagerne skulle være en støtteforening til Danske Lodser.

Der var bl.a. uenighed om den økonomiske ramme for Danske Lodsers virke. Den daværende bestyrelse mente, at de ikke fik penge nok til deres faglige arbejde, mens Lederne Søfart omvendt mente, at lodserne betragtede kontingentkassen som “en uudtømmelig guldgrube for lodserne,” som den daværende formand, Niels Bergkvist Hansen formulerer det overfor Maritime Danmark.

Det førte til, at hele bestyrelsen for Danske Lodser blev ekskluderet af Lederne Søfart med henvisning til, at deres arbejde i Danish Maritime Pilots blev betragtet som illoyalt.

“Støtteforeningen” var allerede godt i gang med at hverve medlemmer - ikke mindst blandt lodserne i DanPilot - hvor de fleste af bestyrelsesmedlemmerne var ansat. Og med eksklusionen blev foreningen omdannet til en egentlig fagforening med et mål om at repræsentere lodserne i Danmark samt internationalt og forhandle deres overenskomster.

Det sidste kommer vi tilbage til.

Nye medlemmer strømmede til og Danish Maritime Pilots kunne hurtigt melde om 145 medlemmer.

Den 1. juli blev foreningen så optaget i Serviceforbundet, der igen er medlem af FH. Dermed fik den nye forening en kraftigere stemme i det faglige arbejde.

Også økonomien er blevet forbedret, siger Lars Sigvardt, formand og initiativtager til Danish Maritime Pilots, til Maritime Danmark.

“I dag har vi omkring 160 medlemmer og er blevet en del af den etablerede fagbevægelse. Under Lederne Søfart havde vi 80.000 kr. til at drive Danske Lodser for. I dag er økonomien meget større,” siger Lars Sigvardt og fortsætter:

“Vi er også blevet mere fagspecifikke, da vi alene skal tænke på lodserne”.

En af de helt store sager for den nye forening er modstanden mod Søfartsstyrelsens vejledning om hviletidsbestemmelser for lodser, der ifølge Lars Sigvardt er i strid med den gældende lovgivning.

Vejledningen betyder bl.a., at lodserierne i større grad kan fravige reglen om 11 timers hvile i døgnet, hvilket nu også er blevet indarbejdet i overenskomsterne.

Men kampen er fortsat i Danish Maritime Pilots - nu med større styrke, fordi FH er på sagen, mener formanden.

Men så er der lige det med overenskomsterne.

Foreningen havde som mål at overtage overenskomstforhandlingerne fra Lederne Søfart. Er der udsigt til, at det vil ske?

“Som situationen er i Lederne Søfart lige nu, vil jeg ikke udtale mig om den sag,” siger formanden med henvisning til, at Lederne Søfart måske bliver medlem af Serviceforbundet, ligesom Danish Maritime Pilots.

Men at Danish Maritime Pilots kæmper med næb og klør for at overtage overenskomsten så man, da foreningen var på nippet til at varsle konflikt mod DanPilot i oktober i fjor for at nå sit mål. Det blev dog droppet på grund af det øgede trusselsbillede i Østersøen som følge af Ruslands krig mod Ukraine.

”Vi noterer os at DanPilot på trods af ønskerne fra os, deres medarbejdere, har valgt at indgå overenskomst med organisationen Lederne Søfart, som ikke repræsenterer mere end godt 30 lodser og ledere i DanPilot – ud af i alt ca. 175 lodser. En overenskomst med både massive forringelser af lodsernes vilkår samt ulovlige fravigelser på lønmodtagerbeskyttelsen af arbejdstid, hviletid og natarbejde,” lød det i oktober i fjor fra Lars Sigvardt

Danske Lodser håber, at lodserne igen kan finde sammen i en forening. “Det står vi os meget bedre med,” siger formanden for Danske Lodser. Læs mere om den historie HER.

Om DanPilot kommer til at bøje sig for DMP´s krav om at få forhandlingsretten til den næste overenskomst er mere end tvivlsomt. Læs om DanPilots begrundelse HER.  

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Lodsernes kamp

Lodserne hører til blandt de højtlønnede i det maritime Danmark - og efterspørgslen på deres arbejdskraft er stigende. De er er deres værdi bevidst - og holder sammen. Eller. Det har de gjort. Men for tre år siden blev lodserne splittet, da ekskluderede lodser fra underorganisationen Danske Lodser under Lederne Søfart dannede deres egen forening, Danish Maritime Pilots. De har siden kæmpet for at overtage overenskomsterne fra Lederne Søfart. Men det er en kamp, der synes mere end svær at vinde.

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark