Höegh Autoliner tager levering af første ammoniakdrevne biltransportskib
Det norske biltransport rederi tager levering af det første af 12 nye skibe i Aurora-klassen, der alle vil være klar til drift med enten grøn ammoniak eller grøn metanol. Rederiet kalder det “et monumentalt spring” frem mod nul-emissionsdrift i 2040.
Det første skib i Aurora-klassen blev navngivet Höegh Aurora ved en ceremoni på China Merchants Heavy Industry's værft i Jiangsu, Kina, i dag.
Högh Aurora, der bliver sat i drift med det samme, har som de kommende skibe i Aurora Class en kapacitet på op til 9.100 biler og kan med forstærkede dæk og forbedrede interne rampesystemer transportere elbiler på alle 14 dæk.
Skibe vil have 1500 kvadratmeter solpaneler på øverste dæk, hvilket reducerer elproduktionen fra generatorerne med op til 30-35 pct, og skibene er også klar til at bruge elektrisk landstrøm for emissionsfri havneoperationer, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
"Vi er gået fra den oprindelige idé til at have det færdige skib i kommerciel drift på under fire år - en rekordfart, der vidner om den ekstraordinære indsats fra vores medarbejdere og partnere, som jeg oprigtigt takker. Aurora Class er kronjuvelen i vores banebrydende, branchetransformerende grønne flådefornyelsesprogram. Disse skibe imødekommer kravene fra vores voksende antal klimabevidste kunder, der søger emissionsreduktioner og bæredygtig transport. Sammen vil vi ikke hvile, før vi opnår nul emissionsdrift," siger Sebjørn Dahl, COO for Höegh Autoliners.
De første Aurora Class-skibe vil køre på flydende naturgas (LNG), biobrændstoffer og lavsvovlolie. Fra 2027 er målet, at de sidste 4 af de 12 Aurora Class-skibe vil køre på ren, grøn ammoniak og reducere emissionerne med næsten 100 procent.
-emte