IMO for forbud mod heavy fuel Arktisk
Den Internationale Søfartsorganisation vil diskutere, hvordan man kan reducere farerne ved heavy fuel i arktisk farvand på næste møde i april 2018, efter at medlemslandene pressede på for at få et forbud på organisationens dagsorden på sidste uges forsamling.
IMO-medlemslandene støtter forslaget, men diskuterede ikke nogle konkrete foranstaltninger. Forslaget kommer som afslutning på mødet i havmiljøbeskyttelsesudvalget (MEPC), der også besluttede at udskyde gennemførelsesdatoen for ballastvandsbehandling med yderligere to år.
Syv medlemsstater - Canada, Finland, Tyskland, Island, Holland, Norge og USA – fremkom med et forslag om foranstaltninger, der søgte at reducere risici ved ”Brug og transport af heavy fuel som brændstof for skibe i arktiske farvande”, som var forslagets formelle navn.
”Et forbud mod brug af tung brændselsolie og transport heraf er det enkleste og nemmeste tiltag at håndhæve og vil give den bedste beskyttelse for Arktis. Selvom dette kan virke ambitiøst, kan et forbud vedtages i 2020 og træde i kraft 18 måneder efter vedtagelsen”, har Sian Prior, rådgiver for Clean Arctic Alliance tidligere sagt.
Gruppen anslår, at omkring 75 procent af det marine brændstof, der anvendes i arktiske farvande, er tung brændselsolie. IMO's Polar Code opfordrer på nuværende tidspunkt kun skibe til ikke at bruge tung brændselsolie i Arktis, mens der allerede er indført forbud i Antarktis på den sydlige halvkugle.
En række organisationer, her iblandt Danske Rederier og Norges Rederiforbund, men også rederier som ekspeditionskrydstogtarrangøren Hurtigruten, har allerede opfordret til forbud mod brug af tung brændselsolie i Arktis.
Kilde: TradeWinds