Innovationsprojekt skal hjælpe skibsfarten på den grønne vej
Transport og handel over havets blå skal gøres meget grønnere. Det er målet med det nye europæiske GAMMA-projekt, hvor virksomheder og forskere fra Europa med 17 millioner euro i ryggen vil udvikle og ombygge et fragtskib til at sejle på klimaneutrale brændstoffer og grøn strøm.
"På vegne af hele partnergruppen kan jeg sige, at vi er stolte og taknemmelige for, at Europa-Kommissionen har valgt at støtte GAMMA-projektet og bestræbelserne på at gøre international skibsfart grønnere. Vi vil ombygge et fragtskib – en bulkcarrier – med yderst innovative teknologier, og under en demonstration vil vi bevise, at det er muligt at erstatte hjælpegeneratorer med et nyt brændstofsystem, der kører på e-brændstoffer. Efter proof of concept i GAMMA vil det næste skridt være at forberede hovedmotorerne på et skib til en fuld energitransition. Alt i alt er projektet meget visionært og kan blive en grøn gamechanger for skibsfarten i fremtiden," siger Kjartan Due Nielsen, Innovation Manager hos den islandske ingeniørvirksomhed Verkís, som leder GAMMA-projektet.
GAMMA-projektet vil støtte op om Den Internationale Søfartsorganisations (IMO) mål om, at den maritime sektor skal reducere branchens drivhusgasudledninger til omkring netto-nul inden 2050.
"Det vil inkludere en afdækning og rådgivning om de tekniske opgaver bag designet og integrationen af nye grønne teknologier i skibet – uden at vi går på kompromis med dets operationelle kapaciteter,” siger Elena Prato, som sammen med andre kolleger fra Aurelia, der har specialiseret sig i konceptdesign til klimavenlige fartøjer, vil samle trådene i den tekniske projektledelse i GAMMA.
Et innovativt brændstofsystem vil blive installeret som en del af GAMMA. Ammoniak og grøn metanol vil blive bunkret på skibet og derefter omdannet til brint med kraknings- og reformeringsteknologier. Brinten vil blive renset og derefter omdannet til elektricitet med en brændselscelle, som vil levere strøm til fartøjet og dermed erstatte brugen af hjælpegeneratorer, der kører på fossilt brændstof.
Partnere arbejder også med det forhold, at en del af energien, der er nødvendig for at omdanne til brint, vil blive leveret af vedvarende energi – i dette tilfælde solpaneler, som vil blive installeret på lugedækslerne på fragtskibet.
-emte