Japanske containerrederier klar til fusion
MOL, NYK og K Line har taget et stort skridt i retning af integration af deres containerskibsflåder. Den japanske trio har dannet et holdingselskab og et driftsselskab for det planlagte Ocean Network Express (ONE), der skal begynde samarbejdet i april næste år.
Gruppen meddelte tidligere på ugen, at den havde misset fristen den 1. juli for at oprette virksomhederne, men udsendte i går fredag en ny meddelelse om, at alt nu var klart. Holdingselskabet Ocean Network Express Holdings er oprettet i Tokyo, mens operatøren Ocean Network Express Pte er etableret i Singapore.
ONE mangler dog stadig at få godkendelse fra konkurrencemyndighederne i USA og Sydafrika. Gruppen forventer at få grønt lys fra Sydafrika før 1. april 2018, men har ikke nævnt noget om, hvordan det går med den amerikanske proces.
USA's Federal Maritime Commission (FMC) afviste tidligere selskabernes ansøgning med den begrundelse, at den ikke havde kompetence til at godkende, hvad der betragtes som en fusion. Ifølge Journal of Commerce skal beslutningen i stedet tages af justitsministeriet.
Operationsselskabets regionale hovedkvarterer etableres i Singapore, Hongkong, London, Richmond i USA og Sao Paulo i Brasilien. Aftalen, der blev annonceret i slutningen af oktober sidste år, omfatter også verdensomspændende terminaloperatører, undtagen dem i Japan.
Den kombinerede enhed vil have en flådekapacitet på 1,4 millioner TEU, hvilket gør det til verdens sjette største containerskibsoperatør.
Kilde: TradeWinds