Kinesisk CO2-kvotesystem kan ramme skibe
Kina introducerede 1. februar sit eget handelssystem for CO2-kvoter og skibsfarten kan meget vel blive omfattet. Fokus har ellers været rettet mod EU, der planlægger at lade skibsfarten indgå i kvotesystemet inden for en overskuelig fremtid. Og sker det er forventningen, at Kina følger trop.
Det kinesiske system ligner en kopi af det kvotehandelssystem for CO2, der har været i gang i EU i seksten år. Og regeringen i Beijing følger meget nøje udviklingen i Europa, inden man beslutter sig for, om skibsfarten også skal inkluderes.
Og hvis det - som forventet - sker i EU, vil Kina følge trop, vurderer kilder over for Splash. Det er også vurderingen, at Kina vil følge EU´s model for hvilke ruter, der bliver omfattet. Hvis EU´s kvotesystem kun kommer til at omfatte skibe, der sejler mellem europæiske desitinationer, ventes det kinesiske system også kun at ramme indenrigstrafik.
Men hvis EU beslutter, at alle lade kvotesystemet omfatte alle skibe, der ankommer fra internationale destinationer til et af medlemslandene, forventes Kina at gøre noget tilsvarende.
Det er dog stadig usikkert, hvordan Kina vil reagere i forhold til skibsfarten og CO2-kvoter.
“Som vi forstår det, er der ikke i det nye program specificeret nogle detaljer i forhold til skibsfarten og Kina overvejer stadig, hvordan man skal håndtere skibsfarten og skibsbygningsindustrien i forhold til udledningen af drivhusgasser,” siger Wei Zhuang, der er BIMCO’s regionale manager med base i Shanghai.
Kina har først og fremmest introduceret systemet for at nedbringe de enorme udledninger fra kul- og gasfyrede kraftværker, der står for 80 pct. af produktionen af elektricitet i landet. I det spil fylder skibsfarten ikke særlig meget.
Kilde: Splash