Kontrakt på plads: Skal bryde 4 meter tyk is
To russiske selskaber underskrev torsdag en kontrakt på at bygge den stærkeste atomdrevne isbryder, verden endnu har set. Den skal - når den er færdigbygget i 2027 - hjælpe med til at holde den nordlige sørute åben for trafik og gøre den til et alternativ til Suez Kanalen.
Det er præsident Vladimir Putins hede drøm at bygge en rute langs Ruslands nordlige kyster op, der kan konkurrere med Suez Kanalen om skibstrafikken mellem Europa og Asien.
Og til det formål er der bl.a. brug for isbrydere. Og nu har Atomflot, der er et datterselskab af Ruslands nukleare gruppe Rosatom, og Zvezda-værftet gået sammen om at bygge verdens stærkeste
isbryder af den såkaldte Lider-klasse.
Ifølge Rosatom vil den atomdrevne isbryder med en fremdriftskraft på 120 MW blive i stand til at bryde igennem is på helt op til fire meters tykkelse, skriver Reuters.
Der er sat 1,85 mia. dollar af til bygningen af den enorme isbryder, der skal være den første af i alt tre.
Den russiske regering forestiller sig, at den nordlige rute, der er 4.000 sømil kortere end vejen omkring Suez Kanalen, allerede inden 2024 vil tranportere 80 mio. tons fragt årligt mellem Europa og Asien.