Lodser: Et ældgammelt erhverv, der fortsat er i vækst
De spiller en helt afgørende rolle for skibsfarten omkring Danmark - og de har gjort det i flere hundrede år. Lodserne hjælper skibe sikkert i havn eller gennem de danske farvande.Og efterspørgslen på lodsassistance har siden corona været stigende, melder DanPilot.
Landets største lodseri kæmper for at få nok lodser ansat. DanPilot har investeret millioner i uddannelser er nye lodser, og det satte sig spor i regnskabet for 1. halvår i år, der viste et underskud efter skat i 1. halvår på 6,8 mio. kr. mod et overskud i samme periode i 2022 på 5,9 mio. kr.
Forventningen til helårsresultatet var behæftet med betydelig usikkerhed, og det er fortsat usikkert, om det rammer over eller under nullet.
“Det er stadig lidt for tidligt at kunne sige noget definitivt om året som helhed, da vi stadig har en hel del dage tilbage af året, og da markedet fortsat er meget dynamisk.
Det jeg kan sige på nuværende tidspunkt er, at vi også efter første halvår har oplevet en fortsat høj aktivitet og stigende efterspørgsel på lodsninger med DanPilot. Efter krigen i Ukraine har vi oplevet nye trafikmønstre og flere skibe fra andre lande end tidligere. Den nye trafik har medført en stigning i antallet af lodsninger på omkring 25 procent. Det er meget positivt for sejladssikkerheden og havmiljøet, at flere vælger at tage lods ombord, ikke mindst de nye skibe med begrænset farvandskendskab. Det har betydet, at vi har foretaget betydelige investeringer i rekruttering og uddannelse af flere lodser,” siger DanPilots adm. direktør, Erik Merkes Nielsen til Maritime Danmark.
DanPilot iværksatte i starten af 2022 en rekrutteringsplan, som gennem ansættelsen af lodser og lodsaspiranter skulle være med til at sikre, at det danske farvand fortsat har kvalificerede lodser i fremtiden.
Før udvidelsen havde DanPilot omkring 160 lodser ansat. I dag har lodseriet over 200 lodser og lodsaspiranter ansat.
“Fra vi har slået en stilling op, til den er besat, og til lodsaspiranten har bestået sin eksamen, går der typisk ni måneder. Derfra skal man til at opbygge erfaring, så man kan sejle de største skibe. Det tager som regel yderligere tre år. Det er altså en stor og langsigtet investering, som vi forventer at fortsætte i 2024, om end i et lidt mindre tempo end i år og 2022 og 2023, da vi nu har opnået en bedre balance mellem den stigende efterspørgsel og lodskapaciteten takket være de store investeringer,” siger Erik Merkes Nielsen.
For at komme i betragtning som lodsaspirant, kræves en uddannelse som skibsfører og flere års erfaring som skibsfører eller overstyrmand. Mange af DanPilots lodser har en karriere som skibsførere bag sig, inden de søger ind som lodsaspiranter.
Når de er igennem uddannelsen venter en årsløn på den gode side af 1 mio. kr.
Danske Lodserier
Gennemsejlingslodserier:
Regionallodserier:
- Aarhus Havn
- Skawpilot ApS
- Hanstholm Havnelodser
- Hirtshals Havnelodseri
- Limfjord Pilot ApS
- Great Belt Pilot ApS
- Little Belt Pilot Service ApS
Kilde: Søfartsstyrelsen