Mærsk: Containerafgift er et kundeønske
Maersk Line indfører ikke den nye no-show afgift, for containere der ikke dukker op til den aftalte afgang, for at tjene penge. Målet er alene at øge effektiviteten, hvilket kunderne selv har bedt om. Det siger den Mærsk-chef der har ansvaret for området.
"Det her er ikke spørgsmål om, at Maersk Line nu gør noget, der går ud over vores kunder. Tværtimod er vi af den holdning, at det her er noget, som vil gavne vores kunder. Mange af vores kunder bliver ramt af andre kunders ineffektivitet. Det at tage initiativer for at drive bedre effektivitet i industrien er rent faktisk noget, vi igen og igen bliver bedt om at indføre af vores kunder", siger vice president for salg og marketing hos A.P. Møller - Mærsk, Karsten Kildahl, til nyhedsbureauet Direkt.
Der kan også være tale om, at kunden møder op med langt flere containere, end der er booket plads til.
"Det, vi håber at opnå, er, at kunderne nu går tilbage og kigger på deres processer, går dem igennem og ser, hvor de kan gøre det bedre og får booket den rigtige mængde plads", siger han til nyhedsbureauet.
Indtil nu har Maersk Line løst problemet ved at kalkulere med en overbooking, der kan kompensere for no-show containerne, der i enkelte tilfælde har udgjort op til 35 procent af kapaciteten på en enkelt afgang.
Pilotprojekterne starter den 6. maj. Fra to havne i USA vil der være en no-show container fee på 10 dollar og for containerne i Sydkina vil der være en no-show fee på 100 dollar.
Karsten Kildahl oplyser, at forsøget er rettet mod to varegrupper, hvor Maersk Line har nogle særlige udfordringer, og der er tale om genbrugspapir og brugt metal.
Kilde: sydinvest.dk