Mærsk erobrer stor del af bananmarkedet
Maersk Line står, med sin nye ugentlige rute mellem Equador og Middelhavet, til at erobre en stor bid af det vigtige reefermarked for transport af bananer fra Sydamerika til Europa. Nu øger Mærsk kapaciteten yderligere.
Claus Larner, administrerende direktør i Maersk Reefer Management, bekræfter overfor Tradewinds, at Mærsk fra december øger kapaciteten på sin EcuMed rute med yderligere 300 FEU, hvilket bringer den ugentlige kapacitet op på 800 FEU.
Maersk Lines nye EcuMed rute forbinder det østlige Middelhav og Sortehavet med Ecuador. Bananer fra Ecuador er den vigtigste vare for ruten, men den medbringer via omladning også andre varer fra Ecuador, Peru, Chile, Costa Rica og Colombia.
Maersk Lines EcuMed rute og den varslede oprustning er dårligt nyt for de traditionelle reeferrederier, der står til at miste en betydelig del af deres vigtige Middelhavs forretning.
Mærsks kapacitet svarer til kapaciteten om bord på fire konventionelle reeferskibe om ugen. Reeferrederierne risikerer derfor at stå med en overkapacitet på 16 reeferskibe om måneden, med ringe udsigt til at kunne indsætte dem på andre ruter.
TradeWinds erfarer, at Mærsk har bestilt 60.000 nye FEU kølecontainere, hvoraf 30.000 vil blive leveret i slutningen af året og de resterende 30.000 i 2012.
Hvor mange af disse kølecontainere der vil erstatte ældre kølecontainere, vides ikke. Mærsk har aldrig selv oplyst hvor mange kølecontainere man ejer. Men antallet vurderes at ligge på omkring 250.000 styk.
Kilde: Tradewinds