Maersk-konkurrent bestiller otte metanoldrevne containerskibe
Franske CMA CGM, der fornylig annoncerede et samarbejde med Maersk om at fremme grønnere brændstoffer til containerskibe, har nu bestilt ni dual-fuel skibe, der kan drives frem af grøn metanol.
CMA CGM´s ordre på ni skibe med en kapacitet på hver 9.200 teu estimeres at have en samlet værdi på 1 mia. dollar. Ordren er lagt hos Shanghai Waigaoqiao-værftet og er den første ordre på metanolskibe til en kinesisk værft, skriver TradeWinds.
Det er den fjerde nybygningskontrakt, CMA CGM placerer i år, og det franske rederi øger dermed sin ordrebog, der i forvejen lå på 1,2 mio. teu, svarende til 34 pct. af den eksisterende flåde, viser Alphaliners oversigt over verdens største rederier.
Ordrebogen er så stor, at rederiet i løbet af de kommende år, vil overhale Maersk som verdens næststørste rederi.
Det grønne samarbejde mellem Maersk og CMA CGM indebærer, at de to rederier vil arbejde mere sammen om at udvikle brugen af grønnere brændstoffer og bidrage til at sætte rammerne for masseproduktion af grøn metan og grøn metanol.
Samtidig vil de to rederier fortsætte en “fælles forskning og udvikling af andre komponenter i netto nul-løsningen som nye alternative brændstoffer, såsom ammoniak, eller innovationsteknologi til vores skibe,” lød det, da samarbejdet blev annonceret i sidste uge.
-emte