Maersk Line bekræfter ordre på nye skibe
Maersk Line har i dag underskrevet en nybygningskontrakt med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Ordren lyder på 11 skibe plus en option på seks anden generations Triple E-containerskibe med en kapacitet på hver 19.630 TEU. Skibene får en længde på 400 meter, en bredde på 58,6 meter, og de får en dybgang på 16,5 meter.
”Jeg er meget glad for denne ordre. Disse skibe vil hjælpe os med at forblive konkurrencedygtige i Asien-Europa-handlen og vil være nøglen i vores strategi om at vokse med markedet. Det er den anden ordre i år, og vi forventer at bestille flere skibe, som vi kan føje til vores flåde fra 2017 og frem”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer i Maersk Line.
Kontrakten har en værdi af 1,8 milliarder dollar, og kontrakten blev underskrevet af Sung-Leep Jung, adm. direktør for DSME, og Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line, ved en ceremoni i Maersk Lines hovedkontor i København.
Det er den anden nybygningsordre i Maersk Lines investeringsprogram efter, at rederiet tidligere på året bestilte syv 3.600 TEU feederskibe. I løbet af de kommende fem år planlægger Maersk Line at investere 15 milliarder dollar i nybygninger, retrofitting, containere og andet udstyr. Maersk Line vil dermed være i stand til at opretholde den fornødne kapacitet til at kunne vokse i overensstemmelse med den globale efterspørgsel samtidig med, at rederiet kan udskifte mindre effektiv tonnage.
De nye skibe bliver de største i Maersk Lines flåde og erstatter mindre effektive skibe på Asien-Europa-ruterne. Maersk Line har haft et langt og tæt samarbejde med DSME. Senest har DSME bygget Triple E-skibene, og det sidste ud af de 20 Triple E-skibe vil blive leveret i juni 2015.
De 11 nye skibe vil blive føjet til Maersk Lines flåde mellem april 2017 og maj 2018, og de kommer til at sejle under dansk flag.
”Jeg er meget fortrøstningsfuld ved at placere denne ordre hos DSME. Selskabet har en meget god erfaringsliste. Sammen kan vi aktivt udnytte vores Triple E-erfaringer for yderligere at forbedre performance, ikke mindst energieffektiviteten”, siger Søren Toft.
DSME og Maersk Line arbejder på at forstærke Triple E-skibenes effektivitet, economy of scale og de miljømæssige forbedringer ved de nye skibe.
Kilde: Maersk Line