Mærsk tanker i tæt-på kollision
Den 29.000 DWT store produkttanker Maersk Borneo blev tvunget til at gennemføre en hård undvigemanøvre, for at undgå en kollision med et Bahamas indregistreret fragtskib i Doverstrædet. Hændelsen skete i god sigtbarhed den 10. juli.
Et søsterskib til Maersk Borneo.
Det er den britiske Marine Accident Investigation Branch (MAIB) der har offentliggjort en undersøgelsesrapport om hændelsen. Heraf fremgår det, at det var det 39.000 DWT store, Bahamas indregistrerede fragtskib Barbara der undlod at vige for Mærsk tankeren.
De to skibe befandt sig i Doverstrædets trafikseparation kl. 04.30 om morgenen den 10. juli da hændelsen indtraf.
Vejret var godt og der var god sigtbarhed.
Maersk Borneo sejlede i den syd-vestlige korridor på kurs 233º med en fart på 12 knob, medbringende en last af ammoniumnitrat. Barbara var med en fart på12 knob på vej ind i den samme syd-vestlige korridor fra øst på kurs 298º. Skibet var afgået fra Antwerpen i ballast og var på vej til Barcarena i Brasilien.
Da de to fartøjer nærmede sig hinanden, konstaterede vagthavende officer på Maersk Borneo, at der var en risiko for sammenstød, og at Barbara var det fartøj der skulle vige..
Da Barbara imidlertid ikke reagerede på situationen, forsøgte den vagthavende officer på Maersk Borneo at kalde Barbara på forskellige VHF-radio-kanaler - uden resultat. Barbara blev også kaldt op af CNIS kontrolcentret i Dover som observerede situationen, men også disse opkald forblev ubesvaret.
Da de to fartøjer fortsatte med at nærme sig hinanden, gav vagthavende officer på Maersk Borneo ordre til at lægge kursen hårdt til styrbord for at undgå en kollision. Maersk Borneo fuldførte herefter en 360 º manøvre, hvorefter de to fartøjer kunne passere hinanden.
Da hændelsen indtraf udenfor engelsk territorialfarvand, er episoden også ved at blive undersøgt af Bahamas Maritime Authority.
Kilde: MAIB